۲۵ هزار واحد تولیدی کشور با کمتر از ۷۰ درصد ظرفیت فعال هستند
فروردین ۲۵, ۱۳۹۸
مهمترین مولفه ها در رونق تولید
فروردین ۲۵, ۱۳۹۸
نمایش همه

آیا واردات کاغذ بحران را برطرف می‌کند؟

Sellu, paperimassa, valkaistua ja kuivattua massaa.

در حالی که بحران کمبود و گرانی کاغذ در سال گذشته مصرف‌کنندگان را با مشکلات جدی مواجه کرده، رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای ایران معتقد است که ورود محموله‌های جدید کاغذ وارداتی به کشور می‌تواند مشکلات مربوط به عرضه کاغذ در بازار را حل کند.

به گزارش ایسنا، بحران کاغذ از پاییز ۱۳۹۶ آغاز شد و با وجود اینکه در همان سال با ترخیص یک محموله کاغذ از گمرک این بحران تا حدی کنترل شده، اما افزایش نرخ ارز بار دیگر این صنعت را با مشکلاتی مواجه کرد؛ تا جایی که در آخرین روزهای اسفند ماه در پی افزایش بی رویه قیمت کاغذ، صنف ناشران در نامه‌ای به مسئولان دولتی خواستار پیگیری جدی برای حل معضل کمبود و گرانی کاغذ شدند.

از طرف دیگر در روزهای آخر اسفند ماه، دبیر کارگروه ساماندهی کاغذ گفته بود که در سال گذشته ۳۷ هزار و ۳۵۴ تن کاغذ روزنامه‌ای و ۲۱۸ هزار و ۶۲۳ تن انواع کاغذ تحریر وارد کشور شده است، اما فقط ۶۹۱۵ تن روزنامه‌ای و ۱۳۶۴۹ تن تحریر با حواله معاونت‌های فرهنگی و مطبوعاتی وزارت فرهنگ توزیع شده است. به این معنا که سایر مقادیر که با ارز دولتی وارد شده، غیرقانونی توزیع شده است.

اما ابوالفضل روغنی گلپایگانی – رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای ایران – در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه ورود محموله‌های وارداتی جدید به کشور، می‌تواند نگرانی‌های مربوط به عرضه کاغذ در بازار را برطرف کند، گفت: در پایان سال گذشته دولت منابعی را برای واردات کاغذ تأمین و امکاناتی فراهم کرده تا سفارش‌ها برای واردات این محصول انجام شود.

وی با اشاره به جهش قیمت کاغذ در سال گذشته و مشکلاتی که برای مصرف‌کنندگان ایجاد شده، تصریح کرد: وزارت ارشاد و وزارت صنعت، معدن و تجارت اقداماتی برای واردات کاغذ انجام دادند تا کمبود و افزایش قیمت را جبران کنند.

روغنی گلپایگانی در ادامه با بیان اینکه وضعیت تولید کشور در بخش کاغذ روزنامه و کاغذ تحریر خوب نیست، اظهار کرد: برای تأمین بازار امید چندانی به تولید داخل نیست. در حال حاضر میزان دقیق ظرفیت فعال صنعت کاغذ مشخص نیست، اما می‌توان گفت با وجود اینکه ظرفیت تولید ۱۵۰ هزار تن کاغذ وجود دارد تولید ما نهایتاً به ۲۰ هزار تن می‌رسد.

رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای ایران علت پایین بودن ظرفیت فعال صنعت کاغذ را کمبود مواد اولیه و ارز و همچنین نبود حمایت‌های لازم عنوان کرد.

وی همچنین وضع تعرفه مناسب، فراهم کردن امکانات سرمایه‌گذاری و تخصیص وام‌های ارزان قیمت را از جمله حمایت‌های مورد نیاز این صنعت عنوان کرد.

روغنی گلپایگانی افزود: از طرف دیگر با توجه به کمبود کاغذ تحریر، باید بخشی از منابعی که به واردات تخصیص داده می‌شود صرف گسترش تولید شود.

دیدگاه ها بسته شده است