صادرات کالا از گمرکات استان مرکزی به خارج از کشور ۶۹ درصد افزایش یافت
مهر ۱۲, ۱۳۹۶
تازه‌ترین کارنامه تجارت خارجی کشور
مهر ۱۲, ۱۳۹۶
نمایش همه

تقاضای صنعت چاپ برای بهره مندی از تخفیف های مالیاتی

برخورداری از تخفیف مالیاتی و کاهش مالیات بر ارزش افزوده از ۹ به ۳ درصد، خواسته برخی نمایندگان صنعت چاپ در یک نشست خبری بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، امروز (سه شنبه) نشست بررسی کاهش مالیات بر ارزش افزوده صنف چاپ در مجلس شورای اسلامی در خبرگزاری تسنیم برگزار شد.
در این نشست، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: حذف مالیات محصولات فرهنگی و هنری را دنبال می کنیم اما این امر شامل صنایع بسته بندی یا چاپ تجاری که جنبه فرهنگی و هنری ندارند، نمی شود.
«احسان قاضی زاده هاشمی» در افزود: تا پیش از سال ۱۳۸۷ و تعیین قانون مالیات بر ارزش افزوده، مقرر بود فعالیت های فرهنگی و هنری از این مالیات معاف باشد.
به گفته این نماینده مجلس، مصرح نبودن فعالیت های فرهنگی و هنری و بیان نشدن دقیق آنها سبب شده است امروز صنف های مختلف فرهنگی و هنری از جمله سینماداران، گاری داران، چاپخانه ها و… اعتراض هایی داشته باشند.
وی یادآوری کرد لایحه ارزش افزوده هنوز در کمیسیون اقتصادی مجلس نیز بررسی نشده است. در برنامه ششم توسعه نیز درباره اینکه از کدام «دست»- پایانه فروش- مالیات بر ارزش افزوده گرفته شود بحث ها و تبادل نظرهای فراوانی شد.
قاضی زاده هاشمی اضافه کرد: امروز شاهد بروز یک فضای چندگانه در این زمینه هستیم و سازمان امور مالیاتی نیز به دلیل نبود سیستم های دقیق مالیاتی، آن را در فضای ابهام آلود نگه داشته است.
وی بیان داشت: امروز شاهدیم در کشور سیستم های مالی متمرکز و تراکنش های مالی قابل کنترل نیستند و به همین دلیل به افزایش شمار مودیان مالیانی اعم از تولیدکنندگان، چاپخانه داران و… اقدام می شود که حاکی از نبود تمرکز در کار و اعمال سیستم سلیقه ای است.
به گفته وی، در برنامه ششم توسعه تکلیف مالیات بر ارزش افزوده تعیین شده اما حتی مجلس نیز در جریان روند طی شده بسیاری از این ضوابط نیست و درباره تعرفه گذاری ها دست سازمان ها باز گذاشته شده است؛ بر این اساس به نظارت دقیق تری نیازمندیم.
وی خواستار آن شد تا صنف چاپخانه داران پیشنهادات خود را در این خصوص به کمیسیون فرهنگی مجلس ارائه کند.

** مالیات بر ارزش افزوده صنف چاپ از ۹ به ۳ درصد کاهش یابد
در ادامه این نشست، نماینده تشکل های صنعت چاپ کشور افزود: چاپ صنعتی اشتغالزاست که جایگاه بالایی در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه دارد؛ به عنوان مثال آن صنعت از نظر گردش مالی در آمریکا، پس از اسلحه سازی و کشاورزی در رتبه سوم قرار دارد.
«غلامرضا شجاع» با استناد به گفته های «داود دانش جعفری» وزیر اقتصاد دولت دهم که تعداد فعالان صنعت چاپ را ۱۳۰ هزار نفر اعلام کرده بود، ادامه داد: بنا به گفته «صالحی امیری» وزیر ارشاد دولت یازدهم، این آمار به ۱۰۰ هزار نفر کاهش یافته که عامل اصلی آن اعمال مالیات بر ارزش افزوده بر فعالان این صنف است.
وی گفت: این بیکاری به طور عمده مشمول چاپخانه های کوچک و متوسط شده است که ۹۰ درصد فعالان این صنف را تشکیل می دهند؛ در حالی که اگر دولت بخواهد برای این افراد بیکار شده دوباره اشتغالزایی کند، باید چندین برابر ارقام مالیاتی هزینه پرداخت کند.
شجاع اضافه کرد: بیشتر دستگاه ها و ماشین های صنعت چاپ و همچنین ۹۰ درصد فعالان این صنف با کاغذ سر و کار دارند که مطابق بند «ل» ماده ۱۳۹ قانون مالیات های مستقیم و با هدف حمایت از محصولات فرهنگی و هنری از پرداخت مالیات بر درآمد معافند.
وی ادامه داد: با وجود کاهش واردات و تولید کاغذ در کشور و کاهش شدید شمارگان (تیراژ) شاهدیم دولت همه ساله مالیات ها را افزایش می دهد؛ در حالی که اجرت کار چاپ در ۱۰ سال گذشته افزایشی نداشته است.
نماینده تشکل های صنعت چاپ کشور به یک نمونه از برگ های تشخیص مالیاتی اشاره کرد که در آن یک واحد چاپ که کل ارزش سرقفلی آن با احتسب دستگاه های چاپ ۴۵۰ میلیون ریال نمی شود، پنج میلیارد ریال ارزش افزوده با در نظر گرفته شدن جریمه ها در ۶ سال برای آن صادر شده است.
وی با بیان اینکه به دنبال تحقق عدالت مالیاتی هستیم، خواستار آن شد مالیات بر ارزش افزوده صنف چاپ از ۹ به سه درصد کاهش یابد.

** خطر تعطیلی در انتظار صنعت چاپ
رییس اتحادیه چاپخانه داران استان خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: پرداخت مالیات بر ارزش افزوده قانون مجلس شورای اسلامی است و به آن تمکین می کنیم اما صنعت چاپ به عنوان داعیه دار فرهنگ مکتوب کشور خواستار تحقق عدالت مالیاتی است.
«علی مغانی» با اشاره به تعدیل وسیع نیرو در این صنف، هشدار داد: اگر مشکل مالیات بر ارزش افزوده حل و فصل نشود، در پنج ماه آینده دستکم ۵۰ درصد آن صنعت با خطر تعطیلی روبرو می شود.
مغانی یادآوری کرد: طی چند سال گذشته دیناری به دریافتی های صنف چاپ اضافه نشده، اما سازمان امور مالیاتی خواهان تسویه سه ماه یک بار مالیات بر ارزش افزوده است؛ این در حالی است که ناشران و روزنامه داران هر ۶ ماه یک بار با صناف چاپ تسویه حساب می کنند.
وی به طرح این پرسش پرداخت که آیا نباید فرقی بین این صنف با صنف طلافروشان که ارزش افزوده را به صورت نقدی از مشتریان خود دریا فت می کنند باشد؟
رئیس اتحادیه چاپخانه داران استان خراسان رضوی همچنین با انتقاد از پرداخته نشدن یارانه تولید از سوی دولت، بیان داشت: این در حالی است که هزینه های سربار تولید در سال های گذشته رشدی ۱۲۸ درصدی داشته و هزینه های آب، برق، گاز و … افزایش داشته اند.

** اجرای بد قانون ارزش افزوده
در ادامه نشست، مشاور مالیاتی اتاق اصناف ایران به انتقاد از چگونگی اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده پرداخت و گفت: کجا جهان سراغ دارید قانونی که در مرحله آزمایشی جواب نگرفته را به قانون دائمی تبدیل کنند؟
به گفته «محمدرضا جعفریان»، اجرای بد این قانون بار زیاد بر دوش مردم و بخش های تولید و مصرف گذاشته است.
وی تاکید کرد: باید مراقب بود از این قانون تفسیر به رای نشود، موضوعی که متاسفانه در بین بسیاری ممیزان مالیاتی شاهد آن هستیم.
این مسئول با بیان انکه اتاق اصناف در چارچوب قانون دفاعیاتی از صنوف مختلف در مقوله مالیات بر ارزش افزوده داشته، خاطرنشان کرد: پیشنهادات اتاق اصناف ایران در خصوص لایحه پیشنهادی مالیات بر ارزش افزوده ارائه شده و حتی در مرکز پژوهش های مجلس نیز مطرح شده است، اما هنوز به صحن علن مجلس نرفته است.
وی یادآوری کرد: در ماه های گذشته خواستار ارائه آنالیز صنف چاپ برای ارائه در کمیسیون ضریب مالیاتی شدمی، اما تاکنون مطلبی وصول نشده است.
به گزارش ایرنا، چندی پیش «محمد بیطرفان» رییس انجمن علمی فناوری چاپ ایران گفت: صنعت چاپ در تامین مواد اولیه و ماشین آلات بیش از ۸۰ درصد وابسته به خارج کشور است و بر این اساس بومی سازی آن ضرورت دارد.

دیدگاه ها بسته شده است