حمایت مالی از کار نشر نزدیک به صفر است

مدیر عامل جدید شرکت تعاونی اعضای انجمن مدیران کارتن و ورق
مهر ۱۰, ۱۳۹۶
کدام شهرهای دنیا بیشترین زباله را تولید می‌کنند؟
مهر ۱۰, ۱۳۹۶
نمایش همه

حمایت مالی از کار نشر نزدیک به صفر است

یک ناشر گفت: حمایت از کار نشر به‌لحاظ مالی و تامین هزینه‌ها در حد صفر است.

عباسعلی شاکری مدیر انتشارات پیک هدیه مشهد به ایسنا گفت: حمایت‌ها به‌لحاظ مالی و شرایط تامین هزینه‌ها بسیار ناچیز و اندک است؛ آن هم درصورتی که اداره ارشاد بخواهد حمایتی داشته‌باشد؛ والا مابقی آن برعهده ناشر بوده و کار خاصی انجام نمی‌گیرد؛ مگر این‌که کتاب جدید باشد و شرایط کتاب به‌گونه‌ای باشد که مورد پسندشان واقع شود و یک تیراژ خیلی اندک را با تخفیفی که خود درنظر می‌گیرند، از ناشر بخرند.

او افزود: در سال‌های ابتدایی، به‌ میزانی یارانه بابت کاغذ وجود داشت و ما خیلی دغدغه مالی نداشتیم؛ اما در حال حاضر، مجموعا حمایت نزدیک به صفر است.

این ناشر درباره سابقه فعالیت انتشارات پیک هدیه بیان کرد: این انتشارات از سال ۸۶ تاسیس شده و به‌طور جدی از ۸۷ آغاز به کار کرده‌ است و به‌طور متوسط در سال چیزی حدود ۱۰ تا ۱۲ عنوان چاپ کتاب داشته‌ایم که این عناوین تجدید چاپ هم شده‌ است.

او ادامه داد: بحمدالله میزان فعالیت تقریبا خوب و رضایت‌بخش بوده که البته نوسانات بازار و قیمت‌ کاغذ و مقوا هم خالی از تاثیر نبوده‌ است.

شاکری همچنین بیان کرد: بحث نوسانات، شرایط بازار کار را برای ما سخت کرده و به‌لحاظ تیراژ در مقایسه با سال گذشته افت داشته‌ایم؛ با این وجود نسبت به دیگر ناشران توانستیم خود را نگه داریم و به‌طور میانگین کارمان قابل قبول بوده‌ است.

او اضافه کرد: به‌طور تخمینی، تاکنون ۱۱۰ تا ۱۲۰ عنوان کتاب با تیراژ سه تا چهارهزار جلد داشته‌ایم که حدودا ۴۰۰ هزار عدد شده‌ است.

این ناشر درباره ارتقای وضعیت چاپ و نیز توسعه فرهنگ مطالعه افزود: اگر به جامعه نگاهی بیندازیم، متوجه می‌شویم که مردم به کتاب و کتاب‌خوانی ترغیب نمی‌شوند و از طرفی، بزرگ‌ترین دغدغه ناشر نیز در عرضه کتاب، دغدغه مالی بوده که اگر قرار بر ترویج کتاب و کتاب‌خوانی در جامعه باشد، مهم‌ترین حمایت، این است که ناشران حداقل دغدغه مالی و برگشت سرمایه نداشته‌ باشند؛ ضمن این‌که اگر این دغدغه از بین برود، همکاران ما راهکارهای بیشتری دارند تا جامعه را به‌سمت کتاب و کتاب‌خوانی سوق دهند.

شاکری سپس اظهار کرد: متاسفانه ما در دریایی از نوسانات قرار داریم؛ به‌طوری که هر لحظه یک قیمت و مبلغ در بحث کاغذ و مقوا مطرح می‌شود و اگر دغدغه مالی از میان برود، حداقل ناشر می‌تواند بر روی دیگر مسائل نیز کار کند.

او درباره تفاوت وضعیت نشر نسبت به دیگر شهرها ازجمله تهران بیان کرد: مهمترین تفاوت ما با پایتخت، مربوط به صنعت چاپ است و امکانات و تجهیزات صنعت چاپ در تهران با مشهد قابل مقایسه نیست که طبیعتا به‌همان نسبت نیز وضعیت نشر و چاپ تفاوت خود را نشان می‌دهد. ما در مشهد برای چاپ کتابی که مخاطب را به خود جذب کند، تجهیزات سخت‌افزازی صنعت چاپ در پایتخت را نداریم.

این ناشر در پاسخ به‌ سوالی درباره روزآمد بودن و تغییرات محتوایی کتاب‌ها در انتشارات پیک هدیه گفت: ما در این زمینه دغدغه بسیاری داریم تا به مخاطبان و مشتریان خود که به دنبال تنوع و کار جدید هستند، ایده‌های جدیدی ارائه دهیم؛ اما درعین حال در برخی موارد دستمان بسته است و روی یک سری گزینه‌ها ابتکاراتی داریم که متاسفانه امکانات آن در مشهد نیست و با توجه به بعد مسافت با تهران ممکن است از چنین ابتکارات و ایده‌هایی صرف‌نظر کرده و با شرایط ساده به کار ادامه دهیم.

او افزود: البته تنوع کاری بسیار زیاد است و با توجه به این که انتشارات پیک هدیه مربوط به کودکان بوده و والدین در این زمینه تنوع‌گرا هستند، سعی کرده‌ایم تا حد ممکن، با وجود امکانات پایین نسبت به پایتخت، در نوع و کیفیت کار تغییر و تنوع ایجاد کنیم‌.

دیدگاه ها بسته شده است