پیشنهاد تک نرخی شدن ارز تا اسفند امسال
آبان ۱۷, ۱۳۹۶
بخش خصوصی یا بخشک های خصوصی
آبان ۱۷, ۱۳۹۶
نمایش همه

دگردیسی چاپ در خراسان رضوی

پیشرفت فناوری و گرایش به مطالعه در فضای مجازی و عقب ماندن چاپخانه ها از قطار توسعه، چاپخانه دارانی را که سالها به چاپ و نشر کتاب و روزنامه مشغول بودند دچار مشکلات اساسی کرده به طوری که تنها راه باقیمانده برای آنان تغییر و دگرگونی در شیوه کار است.

به گزارش ایرنا، چاپ، پایه گذار صنعت مکتوب دنیاست و در خراسان رضوی نیز سابقه دیرینه دارد و بسیاری از چاپخانه های قدیمی شهر مشهد که در زمان خود اسم و رسمی داشتند، مهمترین کتابها و روزنامه های تاریخی را نشر می دادند.
اینک دخل و خرج بسیاری از چاپخانه های قدیمی خراسان رضوی به دلیل مسائل بسیار که شاید بتوان اسم بی مهری از دیدگاه صنعتگران و بی برنامگی از دیدگاه مسئولان را بر آن نهاد، در هم پیچیده و این واحدها دیگر مانند گذشته توان تامین هزینه های خود را ندارند.
یکی از چاپخانه داران قدیمی مشهد، با گلایه از وضعیتی که بر چاپخانه ها حاکم شده است، گفت: کار این چاپخانه، چاپ کتاب و نشریه است و هم اکنون بیش از ۵۰ درصد کتابهایی که در استان خراسان رضوی به چاپ می رسد توسط این چاپخانه چاپ می شود.
حسین معینی افزود: وضعیت کتاب و کتابخوانی با توجه به پیشرفت فناوری دیگر مثل گذشته نیست و به نسبت کاهش چاپ کتاب و روزنامه، تولید در این چاپخانه نیز بسیار کمتر از گذشته شده است.
وی اظهار کرد: از سال ۱۳۹۰ چاپ کتاب در خراسان رضوی خیلی کاهش یافت و کتابها به سوی دیجیتالی شدن پیش رفت و اکنون تیراژ یک کتاب به ۵۰ نسخه نیز نمی رسد.
وی گفت: از سوی دیگر قیمت کتاب ثابت مانده و به نسبت افزایش نرخ تورم، قیمت آن تغییری پیدا نکرده است، و شرایط اقتصادی مردم نیز به گونه ای نیست که بتوانند مانند گذشته کتاب بخرند لذا نمی توان قیمت کتاب را خیلی افزایش داد.
معینی افزود: به همان نسبت که چاپ کتاب در چاپخانه ها کاهش یافته است، تعداد کتابفروشی ها نیز کمتر از گذشته شده که این امر یک فاجعه فرهنگی است.
وی یکی از مشکلات عمده چاپخانه داران را مالیات بر ارزش افزوده دانست و اظهار کرد: ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده برای چاپخانه داران زیاد است زیرا در شرایط رکود بازار و کاهش فروش کتاب و اینکه فروش کتاب همیشه با تخفیف همراه است، دیگر درآمدی برای پرداخت مالیات بر ارزش افزوده نمی ماند.
وی گفت: از سوی دیگر ماشین آلات چاپخانه ها قدیمی شده و باید نوسازی شوند، تسهیلاتی را که با سود بسیار به تولیدکنندگان پرداخت می شود نمی توان برای نوسازی ماشین آلات هزینه کرد زیرا با شرایط فعلی بازار، توجیه اقتصادی ندارد.
معینی پرداخت تسهیلات ارزان قیمت، افزایش توزیع بن کتاب برای تاثیربخشی در فروش کتاب، اختصاص یارانه به بخش تولید کتاب را برای بهبود وضعیت چاپخانه ها ضروری دانست.
رئیس اتحادیه چاپخانه داران خراسان رضوی نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: رکود در کشور دامنگر وضعیت چاپخانه های استان نیز شده است زیرا چاپ کتاب کاهش یافته و وضعیت اقتصادی نیز بر چاپخانه ها تاثیر گذاشته است.
علی مغانی افزود: درآمد چاپخانه هایی که خود را با شرایط روز همسو نکرده اند و ماشین آلات آنها نیز فرسوده شده، کاهش بیشتری یافته است.
وی اظهار کرد: ۳۰ چاپخانه در خراسان رضوی وجود دارد که بیش از ۴۰ درصد از ظرفیت خود را کامل نکرده اند و برخی چاپخانه ها نیز برای پر کردن ظرفیت خود به تولید جعبه و کارتن روی آورده اند.
وی گفت: با توجه به رکود بازار و کمبود نقدینگی، چاپخانه ها نه تنها نمی توانند ساخت و ساز داشته باشند بلکه قادر نیستند ماشین آلات و دستگاه های خود را نوسازی و به روز رسانی کنند.
مغانی افزود: فعالیت چاپخانه های قدیمی که به شکل واحدهای کوچک مشغول فعالیت هستند، به صورت خرده فروشی توجیه اقتصادی ندارد و این چاپخانه ها باید تجیمع شده و به صورت یک مجتمع فعالیت نمایند.
وی اظهار کرد: برای کمک به نقدینگی چاپخانه ها، اخیرا تفاهم نامه ای با بانک ملی منعقد شده تا در قالب تسهیلات بتوان به این واحدها کمک کرد اما اگر این تسهیلات با سود بانکی و دوره بازپرداخت رایج در بانکها برای چاپخانه ها اختصاص یابد، تنها به بدهکاری آنها افزوده خواهد شد.
وی گفت: چاپخانه ها مدتی بعد از تحویل کار، پول خود را دریافت می کنند لذا قادر به بازپرداخت تسهیلات با شرایط فعلی بانکی نیستند.
وی ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده را از دیگر مشکلات چاپخانه ها دانست و افزود: در اغلب کشورها مالیات بر ارزش افزوده از آخرین حلقه زنجیره تولید، یعنی خریدار گرفته می شود اما در ایران کل حلقه های زنجیره تولید به جز خریدار این مالیات را پرداخت می نمایند به طوری که با این شیوه، به جای ۹ درصد مالیات، در واقع ۴۷ درصد مالیات پرداخت می شود.
مغانی اظهار کرد: مشکل در صنعت چاپ بیشتر از صنایع دیگر است، زیرا چاپخانه ها بلافاصله دستمزد خود را دریافت نمی کنند و با این شرایط ناگزیر هستند هر سه ماه یکبار مالیات بر ارزش افزوده پرداخت نمایند.
وی گفت: چاپخانه داران نمی توانند با شیوه گذشته به فعالیت خود ادامه دهند زیرا با دستگاه های قدیمی و هزینه های سربار، ادامه کار دشوار است و باید راه حلی برگزینند که هزینه ها کاهش و تولید افزایش یابد.
وی با اشاره به راه اندازی شهرک چاپ و نشر در شهرک صنعتی توس برای ساماندهی چاپخانه ها در مشهد افزود: این شهرک در زمینی به گستره ۱۸ هکتار برای استقرار ۱۶۰ واحد چاپ راه اندازی شده است و تاکنون ۱۰ واحد در آن مستقر شده اند.
رئیس اتحادیه ناشران خراسان رضوی نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: کاهش تعداد کتابفروشی ها یا تیراژ کتابها، ارتباطی به پیشرفت فناوری ندارد زیرا در بسیاری از کشورهای پیشرفته که در صنعت از ایران جلوتر هستند، چاپ کاغذی در آنها افزایش یافته است.
مهدی نصیرزاده افزود: در شرایط فعلی آنچه کاهش یافته است، میزان تیراژ کتاب است و کاهشی در چاپ عناوین کتاب بوجود نیامده است.
وی اظهار کرد: علت کاهش تیراژ کتاب نیز مربوط به تغییر در کاربری چاپها می باشد، زیرا چاپ های الکترونیکی افزایش یافته است.
وی گفت: البته تعداد کتاب فروشی ها متناسب با گسترش شهر افزایش نیافته است زیرا استاندارد تعداد کتابفروشی ها باید متناسب با گسترش مساحت شهری باشد.
نصیرزاده افزود: برخی کتابفروشی ها نیز برای پر کردن خلاء کتاب، بخشی از فروش خود را به لوازم تحریر و وسایل فرهنگی دیگر اختصاص داده اند.
وی اظهار کرد: نسبت دادن کمبودهای چاپ و نشر کتاب به رشد فناوری، در واقع پاک کردن صورت مساله است زیرا دلیل اصلی کاهش چاپ کاغذی، نقص در زیرساخت های فرهنگی از جمله چاپخانه ها و نظام آموزشی است.
وی گفت: نخواندن کتاب در قشر تحصیلکرده رو به افزایش است به طوری که دانشجویان تحصیلات تکمیلی یا دانش آموختگان نیز کمتر کتاب می خوانند و از سوی دیگر نمی توان خواندن مطالب در فضای مجازی را جزو سواد یک فرد به شمار آورد زیرا اینترنت جامعیت کتاب و سوادی را که انسان از طریق کتاب به دست می آورد، ندارد.
معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: هم اکنون ۳۲۰ چاپخانه و صنایع وابسته با ظرفیت سه هزار ورق و اشتغال برای سه هزار و ۵۰۰ نفر در این استان فعال است.
یوسف امینی افزود: با اینکه استان خراسان رضوی در چاپ مکتوب سابقه دیرینه دارد و پیشتاز بوده اما در به روز رسانی این صنعت از استانهای دیگر عقب افتاده است.
وی اظهار کرد: دستگاه های چاپ موجود در چاپخانه های این استان مربوط به چاپ افست است و برای بسته بندی مناسب نیست و در شرایط فعلی ادامه کار با چاپ افست توجیه اقتصادی ندارد.
وی گفت: بازار چاپ و نشر در خراسان رضوی اشباع شده و چاپخانه ها باید به بسته بندی و اتخاذ شیوه های نوین در این زمینه روی آورند و اولویت کار خود را معطوف به بازارهای صادراتی نمایند.
امینی افزود: با این حال برخی چاپخانه های این استان به بخش بسته بندی ورود پیدا کرده و دگردیسی را در خود بوجود آورده اند به طوری که از محل تولیدات همین چاپخانه ها در سال گذشته یکهزار میلیارد ریال سفارشات چاپ از کشورهایی مانند ازبکستان و افغانستان در مشهد انجام و صادر شد.
وی اظهار کرد: مطالعه و سرمایه گذاری هدفمند، گرفتن سفارشات از کشورهای خارجی برای بسته بندی، نوسازی دستگاه های چاپخانه ها در خراسان رضوی ضروری است.
وی گفت: برای بهسازی و نوسازی ماشین آلات و دستگاه های چاپخانه ها، تفاهم نامه ای بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سال جاری منعقد شد تا دستگاه های چاپ زیر مجموعه وزارت صنعت قرار گرفته و بتوانند از حمایت های این بخش بهره مند شوند.
امینی با اشاره به انعقاد تفاهم نامه بین اتحادیه چاپخانه داران و بانک ملی در این استان افزود: تسهیلات بانکی شرایط خاص خود را دارد و بانکها نیز دلایل خود را دارند، از سوی دیگر یکی از شرایط حمایت وزارت صنعت از چاپخانه ها، کمک سایر نهادها به این بخش نیز بوده است.
وی اظهار کرد: ارتقای صنعت چاپ نیازمند برنامه ریزی جامع و تدوین برنامه است و باید برای سرمایه گذاری در این صنعت مطالعه و شیوه های نوین اتخاذ کرد.
وی با تاکید بر تلاش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی برای حل مشکلات چاپخانه داران گفت: برگزاری دوره های آموزشی و مدیریت کسب و کار با همکاری دانشگاه فردوسی برای مدیران چاپخانه ها و با همکاری اداره کل آموزش فنی و حرفه ای برای تکنسین های چاپخانه ها، راه اندازی شهرک چاپ و نشر، مستند سازی تجارب پیشکسوتان، راه اندازی سامانه جامع چاپ، برگزاری مسابقه دانشجویی صنعت چاپ از جمله برنامه های این نهاد برای رفع مشکلات چاپخانه داران بوده است.
امینی در باره مالیات بر ارزش افزوده چاپخانه داران نیز گفت: رایزنی هایی در این زمینه از سوی مسئولان استان خراسان رضوی انجام شده است اما برای رفع این مشکل باید در تهران و فراتر از استان تصمیم گیری شود.
مدیر کل امور مالیاتی خراسان رضوی نیز درباره مالیات بر ارزش افزوده بخش نشر گفت: قانون مالیات بر ارزش افزوده در برخی موارد عرضه کالاها، ارائه خدمات و همچنین واردات آنها را حسب مورد از پرداخت مالیات معاف کرده است.
یحیی یعقوب نژاد افزود: مطابق بند پنج ماده ۱۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده، عرضه کالا و ارائه خدمات و همچنین واردات کتاب، مطبوعات، دفاتر تحریر و انواع کاغذ چاپ، تحریر و مطبوعات حسب مورد از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز با اشاره به تفاهم نامه منعقد شده بین وزارت صنعت، معدن و تجارت با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در باره مشکل سخت افزاری چاپخانه ها گفت: براساس این تفاهم نامه چاپخانه ها از محل تسهیلات رونق تولید مبلغی به عنوان سرمایه در گردش دریافت می کنند.
راضیه علیرضایی افزود: صنعت چاپ مکمل حوزه های دیگر در بخش تولید است و مشکلات بخش تولید به صنعت چاپ نیز منتقل می شود لذا باید به تامین مالی و نوسازی صنعت چاپ بیش از گذشته پرداخته شود.
وی اظهار کرد: امسال ۱۶۲ میلیارد ریال از محل تسهیلات رونق تولید و طرح بازسازی و نوسازی ماشین آلات به ۳۰ واحد تولیدی استان پرداخت شده است.

دیدگاه ها بسته شده است