سرانه مصرف کاغذ در ایران ۲۲ کیلوگرم است
آبان ۲۴, ۱۳۹۷
تعاونی ها در تجارت خارجی سهمی ندارند
آبان ۲۴, ۱۳۹۷
نمایش همه

فعالان اقتصادی سردرگم هستند

رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران می گوید:بخشنامه های متعدد و متنوع دولت ، شرایط سخت بانکها ، ممنوع الخروج کردن فعالان اقتصادی موانع پیش روی فعالان اقتصادی است.

رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران در گفت و گو با جهان صنعت با اشاره به تاثیرات تحریم های امریکا بر رشد اقتصادی گفت: بخش بزرگی از رشد اقتصادی منفی کشور مربوط به تحریم های امریکا است ولی بخش دیگر رشد اقتصادی منفی مربوط به تحریم های داخلی است. یعنی اعتقاد داریم تحریم های داخلی اثار زیانبارتری نسبت به تحریم های امریکا دارد.

ابوالفضل روغنی گلپایگانی منظور از تحریم های داخلی را توضیح داد و گفت: بخشنامه های متعدد و متنوع دولت ، شرایط سخت بانکها ، ممنوع الخروج کردن فعالان اقتصادی در زمینه های بدهی های بانکی و مالیاتی موانع پیش روی فعالان اقتصادی و در واقع تحریم های داخلی است. این اتفاقی در شرایطی رخ می دهد که تحریم های خارجی بر رشد اقتصادی تاثیر گذاشته و رشد اقتصادی را در سال ۹۷ منفی می کند .

این عضو اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: در حالی که باید این امکان برای فعالان بخش خصوصی فراهم شود تا از این فرصت استفاده کنند و اقتصاد کشور را فعالتر کنند.

او در خصوص اقدامات دولت در سال ۹۷ انتقاد کرد و گفت: متاسفانه یکی از اقدامات بدی که دولت در چند ماه اخیر انجام داد و باعث سردرگمی و نا امیدی بیشتر فعالان اقتصادی شد، شروع صدور بخشنامه های بسیار زیاد و متناقض بود .

روغنی افزود: بخش نامه های که در زمینه صادرات و واردات، ارز ، مابه التفاوت نرخ ارز صادر شد و این بخشنامه ها در این شش ماه به قدری زیاد بود که به نظر می رسد تعداد آن از بخشنامه های ۵ ساله دولت بیشتر بود.

رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: دولت باید منطقی برخورد کند و براساس یک برنامه درست و صحیح زمینه را برای فعالیت بخش خصوصی ایجاد کند، از سوی دیگر باید خصوصی سازی به صورت جدی انجام شود، بانکها از بنگاه داری خارج شوند ، مدیران بانکها برای بنگاه ها قیمت های بالایی را می دهند تا کسی برای دریافت این بنگاه ها پیش قدم نشود.

او ادامه داد: برای اینکه اعتماد به فعالان اقتصادی باز گردد باید دولت خود را از تصدی گر اقتصاد خود را خارج کند.

روغنی افزود: نقش بانک ها ، بیمه و مالیات در مانع سازی برای فعالان اقتصادی را نمی توان نادیده گرفت که باید مورد توجه و بازنگری قرار گیرد.

رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی تاکید کرد: اگر به این موضوعات توجه نکنیم و فعال اقتصادی را مورد احترام قرار ندهیم قطعا اوضاع بدتری را شاهد خواهیم بود. البته ما معتقدیم با مفسدان و دلالان اقتصادی باید به طور جدی برخورد شود.این نا امنی که دولت مسبب آن است و دستگیری فعال اقتصادی به بهانه های مختلف ، باعث دلسردی آنها می شود.

روغنی به عدم واگذاری بنگاه ها انتقاد کرد و گفت: خصوصی سازی شجاعت و تصمیم قاطع نیاز دارد، در بحث واگذاری ها باید در اهلیت و توان مالی تفاوت قایل باشیم ، اگر دولت کسی را یافت که اهلیت لازم را دارد باید واگذاری را آسان تر کند اما دولت اینگونه برخورد نمی کند. شرکتی را میخواهند واگذار کنند انقدر قیمت گذاری بالایی انجام می شود که کسی جرات خرید ان را نداشته باشد.

منبع: جهان صنعت نیوز

دیدگاه ها بسته شده است