مصاحبه با جناب آقای دکتر اعظمی مدیر عامل محترم انجمن مدیران صنایع کارتن و ورق

مشاغل آسیب پذیر در هجوم کروناویروس
اردیبهشت ۳, ۱۳۹۹
شیب معکوس در تورم تولید
اردیبهشت ۳, ۱۳۹۹
نمایش همه

مصاحبه با جناب آقای دکتر اعظمی مدیر عامل محترم انجمن مدیران صنایع کارتن و ورق

جناب آقای دکتر اعظمی ضمن سلام خدمت جنابعالی و دیگر دوستان ، لطف می فرمایید. آخرین وضعیت واحد های کارتن و ورق را در کشور بفرماید ؟

کارتن سازان کشور به موجب تکمیل و نوسازی و تجهیز ماشین آلات خویش به تکنولوژی روز دنیا ، توان تولید هر نوع کارتن را در داخل کشور ایجاد نموده اند و همواره نیاز کارتن کالاهای اساسی اَعم از : خشکبار ( خرما و کشمش و … ) ، شوینده ها ، آرایشی بهداشتی ، مواد غذایی ( تخم مرغ و … ) ، شیرینی و شکلات ، لوازم خانگی و محصولات صنعتی و … را به طور کامل تأمین نموده اند

از این رو ، ما به تمام مردم اطمینان می دهیم کارخانجات ما با تمام ظرفیت آماده تامین نیاز کارتن ، ستاد مبارزه با ویروس کرونا و تامین کارتن کالاهای اسای و دیگر موارد هستیم.

واحد های ما حتی در ایام تعطیلات نوروزی نیز ،نیاز ستاد کرونا به کارتن را تأمین می نموند.

شایان ذکر است ، در حالی که خط تولید اکثر صنایع متأثر از شیوع کرونا تعطیل بوده است ، تمام واحد های ما از ۱۶ فروردین مشغول تولید ورق و کارتن شدند.

جناب اقای دکتر اگر از تأمین بخش کارتن کالاهای اساسی و ستاد های کرونا  بگذریم در حال حاضر بازار صنعت کارتن و ورق به چه صورت است ؟

اینکه تمام محصولات تولیدی نیاز به بسته بندی دارند ، صحیح است اما به شرطی که تولیدی هم صورت بگیرد.

در سال های گذشته ، تولیدات محصولات رشد خوبی نداشته اند، تا نیاز به تولید کارتن افزایش یابد.

این در حالی است که با توجه به شرایط موجود و به تبع آن کاهش پتانسیل تولید اکثر کارخانجات ، تقاضای موثری در بازار داخلی وجود نداشته و روند نزولی را شاهد هستیم و با توجه به فرارسیدن ماه مبارک رمضان احتمال رکود کاری بیشتر هم قابل پیش بینی است.
البته این نکته را باید ذکر کنم امسال هم سعی می کنیم مانند سال‌های قبل تولیدات با کیفیت داشته باشیم ونیازهای تمام مشتریان راتامین نموده ورضایت خاطر انهارا بدست بیاوریم

آیا در حال حاضر مشکل خاصی در صنعت کارتن و ورق وجود دارد ؟

شرایط دشوار فعلی و رکود نسبی حاکم بر فضای کسب و کار و اقتصاد کشور ، اکثر فعالان صنایع را با کاهش سفارش ، بحران نقدینگی و کاهش سرمایه در گردش مواجه نموده است.

 مضاف بر موارد فوق ، شیوع ویروس کرونا ( Covid 19 ) بر فعالیت بنگاههای اقتصادی تأثیر قابل ملاحظه ای داشته و با تحمیل هزینه های بهداشتی به موجب لزوم رعایت دستور العمل های صادره از ناحیه ی وزارت بهداشت قیمت تمام شده را نیز تحت تأثیر خویش قرار داده است.

 این در حالی است که ، اخیراً شرکت های کاغذسازی، با توجه به افزایش قیمت اخال کاغذ نسبت به افزایش نرخ محصولات خویش آن هم با شرایط پرداخت نقدی اقدام نموده اند.

افزایش نرخ مواد اولیه ی داخلی ،علی الخصوص کاغذ که ۹۰% ( درصد ) تولیدات صنایع بسته بندی را شامل می شود ، تولید کنندگان کارتن را با چالش های عدیده ای مواجه ساخته ، به نحوی که

در مسیر اجرای مناقصات ، توافقات قیمتی و تعهدات قراردادی خویش با دشواری فراوان روبرو شده اند و با نوسانات شدید قیمت کاغذ عملاً توجیهی برای تولید وجود نداشته و ادامه روند فعلی از طریق ورود ضرر و زیان بسیار ، تعطیلی واحدهای تولید کارتن و افزایش بیکاری را به دنبال خواهد داشت.

از طرف دیگر ، باید اذعان کرد که تولیدات صنایع بسته بندی در طیف وسیعی از صنایع از جمله ، صنایع غذایی و بهداشتی ، لوازم خانگی ، دارویی ، ریسندگی و بافندگی و … مورد مصرف می باشد

و افزایش قیمت کارتن و ورق ناشی از افزایش بی رویه ی قیمت کاغذ ، نارضایتی مصرف کنندگان از طریق افزایش قیمت کالاهای اساسی را نیز موجب خواهد شد.

امیدواریم در اولین فرصت انجمن جلسه ای با سندیکای محترم کاغذ برگزار نماید تا طبق سنوات گذشته

این مشکلات را با همفکر و همکاری دو تشکل برطرف نماییم

با عنایت به مراتب فوق ، تصدیق خواهند فرمود ، در سال جاری که از سوی مقام معظم رهبری سال جهش تولید نامگذاری شده است ، حفظ حیات تولید صنعت بسته بندی نیازمند حمایت از صنعت مزبور و قیمت گذاری صحیح و همچنین ثبات قیمت ها از سوی تولید کنندگان کاغذ می باشد.

در پایان لازم می دانم از تمام دست اندرکاران صنعت بسته بندی کشور که با وجود موانع و مشکلات عدیده ای که بر سر راه تولید وجود دارد ، حیات تولید خویش را حفظ نموده اند

و از تعدیل نیروهای خود جلوگیری می نمایند خدا قوت عرض نموده و تشکر و قدردانی ویژه نمایم.

از اینکه وقت گرانبهای خویش را در اختیار ما قرار دادید متشکریم.  

سید امیر حسینی

سایت اطلاع رسانی صنایع سلولزی ایران

دیدگاه ها بسته شده است