سیزدهمین جشنواره تعاونی های برتر استان تهران
مهر ۷, ۱۳۹۷
شرکت‌های معتبر اروپایی و آسیایی در نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی
مهر ۷, ۱۳۹۷
نمایش همه

ارز کاغذ را ۲ نفر گرفته‌اند که اصلا وجود ندارند!

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد می‌گوید دو نفر ارز برای واردات کاغذ دریافت کرده‌اند که اصلا وجود خارجی نداشته‌اند!

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد می‌گوید دو نفر ارز برای واردات کاغذ دریافت کرده‌اند که اصلا وجود خارجی نداشته‌اند!
مشروح گفت‌وگوی محمد سلطانی‌فر با «خبرآنلاین» را در ادامه می‌خوانید:
برخی روزنامه ها گلایه می‌کنند آن‌قدر کاغذ گران است و کمبود داریم که امکان چاپ به‌هنگام نداریم. چرا این‌طور شده است؟
موضوع کمبود و گرانی کاغذ از اردیبهشت امسال در دستور کار ما قرار گرفت. بعد از اعلام نرخ دلار ۴۲۰۰ تومان و اینکه دولت ارز را به این نرخ به کاغذ اختصاص می‌دهد، ما کمیته‌ای متشکل از ناشران، مدیران روزنامه‌ها، کاغذفروشان، واردکنندگان و همچنین مدیران وزارت ارشاد تشکیل دادیم تا جلوی دخل و تصرف در این عرصه را بگیریم. متاسفانه پس از اینکه گشایش‌های ارزی برای افراد غیر اهل صورت گرفت و آنها هیچ کاغذی وارد نکردند، این کمیته جدی‌تر وارد شد. با هماهنگی وزارت صمت و بانک مرکزی سعی کردیم تا نحوه واردات و توزیع کاغذ را کنترل کنیم. خوشبختانه این اقدامات باعث شد مسیر به سمت این برود که کاغذفروشانی که اهلیت دارند، وارد بازار شوند. هم‌زمان با آن به کارخانه چوب و کاغذ مازندران فشار آوردیم تا تولید داخلی افزایش یابد و مشکلاتشان رفع شود. به خواست خدا این اقدامات منجر شد تا کاغذ یکی از معدود کالاهایی باشد که قیمت متعادلی دارد.
الان قیمت چقدر است؟
حدود ۵ هزار تومان یا در برخی موارد تا ۴۸۵۰ تومان برای کاغذ داخلی و در بالاترین حد ۵۱۵۰ تومان برای هر کیلو کاغذ روزنامه است.
یعنی در مقایسه با قبل از گرانی‌ها، نرخ ۳ برابر است؟
نه، سه برابر نیست. سال گذشته قیمت کاغذ کیلویی ۳۹۰۰ تا ۴۲۰۰ تومان بود. روند قیمت کاغذ را ما کامل داریم. آن زمان کاغذ به یورو در هر تن ۴۰۰ تا ۴۲۰ یورو بود. الان هر تن کاغذ، ۸۰۰ تا ۸۵۰ یورو در هر تن است. یعنی یک برابر و نیم تا حداکثر ۲ برابر شدن نرخ کاغذ به دلیل دو برابر شدن نرخ کاغذ در بازار جهانی است. متاسفانه ذکر اینکه ترامپ می‌خواهد تحریم کند باعث شد واردکنندگان کاغذ به بازارهای جهانی هجوم ببرند که به همراه کاهش تولید کاغذ در جهان به خاطر مسائل محیط زیستی به خصوص در کشور چین، باعث گرانی شد.
سال گذشته ۶۰ میلیون تن کاغذ روزنامه در جهان تولید می‌شد ولی الان تا ۲۸ و نیم میلیون تن کاهش تولید کاغذ را شاهدیم که باعث افزایش نرخ در مقیاس جهانی شده است. ما تا هر تن ۹۰۰ یورو هم کاغذهای خاص را در بازار جهانی خریدیم.
پیگیری های قضایی کمیته ساماندهی کاغذ به کجا رسید؟
برای آن دو نفری که حدود ۲۴ میلیون یورو برای واردات گرفته‌اند، دو پرونده قضایی تشکیل شده که هنوز به جایی نرسیده است چون اصلا این افراد وجود خارجی نداشتند!
ارز به اشخاص مجهول‌الهویه داده شده است؟
دو قلم ارز مجموعا حدود ۲۴ میلیون یورو به اشخاصی داده شده که وجود خارجی ندارند. متاسفانه این مشکلات در وزارت صنعت، معدن و تجارت بود. ما مکاتبه کردیم بدون مجوز ما این کاغذها وارد نشود. آقای شریعتمداری نامه نوشت که خودمان داریم وارد می‌‌کنیم و مسئولیت با خودمان است و شما دخالت نکنید. این نامه موجود است.
عنوان شده است که کاغذ روزنامه را در انبارها گذاشته بودند تا به ساندویچی‌ها بدهند. چرا کاغذ روزنامه از ساندویچی سردرآورد؟
نه، این‌طور نیست. از این حرف‌های ژورنالیستی نزنیم.
ولی اخبار کشف کاغذ که منتشر شد؟
کاغذ روزنامه که یکی دو مصرف بیشتر ندارد. صرف نمی‌کند کاغذ روزنامه را خمیر کنند. کاغذ روزنامه قیمت بسیار بالایی دارد. یک خط تولید در صنایع کاغذ و چوب مازندران داریم که ضایعات چوب و کاغذ را خمیر و کاغذ تولید می‌کند ولی این کاغذ کیفیت کاغذ روزنامه را ندارد. برای تولید کاغذ روزنامه، باید چوب دارای سلول‌های سلولوزی بلند بوده و حتما نو باشد. کاغذهای بی‌کیفیت‌تر برای دستمال کاغذی و ساندویچ استفاده می‌شود. ما حتی اجازه ندادیم واردات کاغذ با ارز دولتی به سمت کاغذهای بی‌کیفیت برود.

دیدگاه ها بسته شده است