مهمترین مشکل صنایع کوچک ضعف در فناوری و ارتباطات جهانی است
شهریور ۱۹, ۱۳۹۷
مجلس به دنبال رفع مشکل تولیدکنندگان است
شهریور ۱۹, ۱۳۹۷
نمایش همه

افزایش قیمت کارتن معضل تازه فروش تخم‌مرغ

رییس اتحادیه مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی گفت: بسیاری از کارخانه‌های کارتون‌سازی تعطیل شده و مرغ‌داران برای تامین کارتن و شانه تخم‌مرغ دچار مشکل شده‌اند، ما ناچاریم هر قیمتی که توسط تولیدکننده ارائه می‌شود، بپردازیم.

موسوی‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص افزایش قیمت تخم‌مرغ، اظهار کرد: در چند روز اخیر شاهد افزایش قیمت زیادی در تخم‌مرغ نبوده‌ایم، اما قیمت نهاده‌ها، مکمل‌ها و پروتئین‌ها که اجناس وارداتی هستند به شدت افزایش یافته و دو تا سه برابر شده است، هم‌چنین علاوه بر آن در این مدت قیمت کارتن و شانه تخم‌مرغ نیز نسبت به دو ماه قبل دو برابر شده و چیزی حدود ۲۸۰ درصد افزایش قیمت داشته است.

وی ادامه داد: در حاضر قیمت و هزینه‌های تولید به شدت افزایش یافته و قیمت اعلام شده تخم مرغ سود چندانی برای مرغ‌دار ندارد، یکی از آیتم‌های دیگر افزایش تولید، رعایت مسائل بهداشتی در خصوص بیماری آنفلوانزاست، همان‌طور که می‌دانید در سال گذشته حدود ۲۴میلیون مرغ  تخم‌گذار در کشور معدوم شد و سازمان دامپزشکی کشور هم شرایط فوق‌العاده‌ای را برای امنیت زیستی و بهداشتی برای واحدها پیش‌بینی کرده که هزینه‌های زیادی را به مرغ‌داری‌ها تحمیل کرده است.

رییس اتحادیه مرغ تخم گذار خراسان رضوی افزود: بسیاری از مرغ‌داری‌های موجود در استان برای رعایت این دستورالعمل‌ها و این‌که بتوانند مجوز جوجه‌گیری اخذ کنند، باید هزینه‌های سرسام‌آوری در واحدها انجام دهند.

موسوی‌نژاد بیان کرد: استان خراسان در سال گذشته نسبت به سایر استان‌ها به دلیل همکاری‌هایی که توسط مرغ‌داران و سازمان دامپزشکی صورت گرفته کمتر با بیماری آنفلوانزا درگیر شده‌، اما هزینه‌های مرغ‌داری‌ها به شدت افزایش پیدا کرده و نیاز است تا بازنگری در بحث قیمت تخم مرغ صورت گیرد.

رییس اتحادیه مرغ تخم گذار خراسان رضوی گفت: در حال حاضر همه مواد غذایی در یکی دو ماه گذشته افزایش قیمت داشته و ما نیز از این امر مستثنی نبوده‌ایم، هم‌چنین افزایش قیمت فوق‌العاده زیاد در نهاده‌ها، دان‌های مصرفی، مکمل غذایی، دارو و واکسن‌ها داشته‌ایم اما در بخش قیمت تخم‌مرغ افزایش زیادی را شاهد نبوده‌ایم.

موسوی‌نژاد در پاسخ به این‌که آیا با توجه به افزایش قیمت کارتن و شانه تخم مرغ مشکلی در عرضه این کالا وجود دارد یا خیر، تاکید کرد: در این بخش نیز ما ۱۰۰ درصد دچار مشکل‌ شده‌ایم، با توجه به افزایش نرخ دلار برای تامین ورق و کارتن با مشکل مواجه شده‌ایم، زیرا برای صادرکنندگان سود دارد که ضایعات کاغذ و کارتن را صادر کنند، ما در این خصوص درخواست خود را جهت پیگیری این امر به استانداری و وزرات صنعت ابلاغ کردیم و در این راستا با ما همکاری لازم صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: در این راستا صادرات ضایعات کاغذ به نحوی ممنوع و مجوز واردات کاغذ صادر شد. اما متاسفانه همین ضایعات کاغذ را تحت عناوین دیگر همچون خمیر صادر می‌کنند اما در این بخش به صورت چندانی واردات کاغذ انجام نمی‌گیرد.

رییس اتحادیه مرغ تخم گذار خراسان رضوی خاطرنشان کرد: بسیاری از کارخانه‌های کارتون‌سازی تعطیل شده و مرغ‌داران برای تامین کارتن و شانه تخم‌مرغ دچار مشکل شده‌اند، ما ناچاریم هر قیمتی که توسط تولید کننده ارائه می‌شود را خریداری کنیم، در این امر نیز ما هیچگونه حق انتخابی نداریم و تاثیرگذار نیستیم.

موسوی‌نژاد تاکید کرد: کشور ما در طی ۴۰ سال گذشته صادرکننده تخم مرغ بوده، هم‌چنین بعد از صنعت نفت و پتروشیمی بیشترین سرمایه‌گذاری صورت گرفته در صنعت طیور انجام شده است اما همه مرغ‌داران مجبورند کار خود را تعطیل کنند زیرا برای آن‌ها صرفه اقتصادی ندارد.

وی عنوان کرد: جالب است خیلی از کالاها اگر گران شود مردم و رسانه‌ها اعتراضی ندارند، اما اگر تخم‌مرغ هر کیلو ۱۰۰ تومان گران شود همه اعتراض دارند. در این راستا دولت و مردم باید از تولیدکننده حمایت کنند

دیدگاه ها بسته شده است