مردم نگران دور دوم تحریم‌ها نباشند/ از تولیدکنندگان عذر می خواهم
مهر ۱۵, ۱۳۹۷
فردا؛آغاز بکار دومین نمایشگاه بین المللی صنعت چاپ، بسته بندی و فرآوری
مهر ۱۵, ۱۳۹۷
نمایش همه

اقدامات وزارت صنعت برای شرایط تحریم

معاون سازمان توسعه تجارت با تشریح اقدامات این سازمان برای شرایط تحریم گفت: مدیریت تامین ارز در شرایط تحریم یکی از نکات حیاتی و کلیدی در این دوران است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، محمدرضا مودودی در رابطه با علت ممنوعیت‌های صادراتی در چندماهه اخیر گفت: افزایش تقاضا در بازار برخی محصولات و نیاز داخلی مردم به آن و همچنین درخواست بخش خصوصی باعث شد در برخی کالاها صادرات و در برخی دیگر واردات ممنوع و یا محدود شود.
معاون سازمان توسعه تجارت ایران، با بیان این نکته به شاتا تشریح کرد: اتفاقاتی که در سال جاری رخ داد باعث ایجاد هیجانات مردمی و همچنین افزایش خرید برخی کالاها شد که این دو اقدام تقاضا را افزایش داد و در نتیجه بخش خصوصی را دچار مشکل کرد.
وی در ادامه با اشاره به بخشنامه‌های ممنوعیت صادرات در این مورد اضافه‌کرد: در این شرایط وزارت خانه برای تنظیم بازار و کنترل عرضه و تقاضا وارد عمل شد و برای حمایت از بخش خصوصی صادرات برخی کالاها و نیز واردات برخی کالاهای دیگر را ممنوع یا محدود کرد.
معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت همچنین به تقاضای بخش خصوصی برای ممنوعیت صادرات برخی کالاها اشاره کرد و افزود: این تقاضا از طرف بخش خصوصی در راستای تامین نیازهای اساسی مردم و همچنین برای تنظیم بازار در این شرایط مطرح شد.
مودودی در ادامه با اشاره به نقش وزارت صمت در تخصیص ارز به ورادکنندگان گفت: کشور در شرایط تحریم به سر می‌برد و یکی از مهم‌ترین اهداف تحریم این است که مصارف ارزی کشور تحریم‌شده را افزایش می‌دهد.برای کنترل این موضوع,یکی از راهکارها در این اتخاذ روش های مناسب برای کنترل صادرات و واردات است.
معاون سازمان توسعه تجارت با اشاره به محدودیت تخصیص ارز در شرایط تحریم گفت: از آنجایی که از ابتدای سال جاری با حجم عظیمی از ثبت سفارش مواجه شدیم،‌ با توجه به محدودیت ارزی لازم است در زمینه تخصیص ارز نظارت‌هایی صورت گیرد.
مودودی در همین مورد افزود: در قدم اول لازم است اهلیت واردکننده مشخص شود، به عبارت دیگر باید تعیین شود واردکننده از چه نوعی است و این امکان برای بانک مرکزی وجود نداشت. بنابراین باید نهادهای دیگر که توانایی تعیین اهلیت را دارند وارد عمل شوند.
به گفته مودودی در همین راستا وزارت صمت به عنوان یکی از متولیان تخصیص ارز این کار را انجام می‌دهد.
وی در توضیح افزود: در این شرایط ثبت سفارش صرفا مجوزی برای واردات نیست, مگر اینکه اولویت بندی‌ها صورت گیرد و با توجه به آن ارز مورد نیاز به واردکننده تخصیص یابد. به همین علت مدیریت تامین ارز در شرایط تحریم یکی از نکات حیاتی و کلیدی در این دوران است.

دیدگاه ها بسته شده است