بازدید جناب اقای مهندس طهماسبی از کارتن ایران
آذر ۱۰, ۱۳۹۷
دلار پایین آمد اما چرا قیمت‌ها بالا مانده‌اند؟
آذر ۱۰, ۱۳۹۷
نمایش همه

بازیافت هر تن کاغذ از مصرف ۲۷متر مکعب آب جلوگیری می‌کند

تولید پسماند کمتر و تفکیک از مبدا تنها راه برای جلوگیری از هدر رفت سرمایه‌های ملی است. برای مثال بازیافت هر تن کاغذ از قطع ۱۷ درخت، مصرف ۱۴۵۰ لیتر نفت، ۷ هزار کیلوژول انرژی، ۲۷متر مکعب آب و اشغال دو متر مکعب زمین برای دفن زباله جلوگیری می‌کند.

به گزارش ایسنا، هنگامی که صحبت از تفکیک از مبدأ پسماندها می‌شود جداسازی پسماندهای خشک و تر به ذهن می‌رسد. از آنجایی که پیشگیری بهتر از درمان است در حوزه مدیریت پسماند باید تلاش کرد تا حد امکان پسماند کمتری تولید شود. با این اقدام در مرحله بعدی انرژی کمتری برای تفکیک و دفع پسماندها صرف می‌شود. امروزه می‌توان با تولید کمتر زباله‌هایی که​ از شیشه، کاغذ و نایلون تشکیل شده است برای حفاظت از محیط‌ زیست قدم جدی برداریم. واقعیت این است که این روزها تولید پسماند تبدیل به بخش جدایی ناپذیری از زندگی روزمره شده است و  تنها کار مفیدی که می‌توان در این‌باره انجام داد تولید پسماند کمتر و تفکیک از مبدأ است.

در ادامه فاطمه اکبرپور – کارشناس پسماند اداره محیط زیست- در گفت و گو با ایسنا درباره ضرورت تفکیک از مبدا پسماندها به نکات زیر اشاره کرد:

*بازیافت آلمینیوم در مقایسه با فرآیند تولید خطی علاوه بر جلوگیری از دفع پسماند در محیط زیست و برداشت از معادن بوکسیت با ۹۴درصد صرفه‌جویی انرژی همراه است.

*چرخه بازیافت شیشه در مقایسه با فرآیند تولید خطی علاوه بر جلوگیری از دفع پسماند در محیط زیست و بدون نیاز به مواد اولیه خام با ۲۶درصد صرفه‌جویی انرژی همراه است.

*در چرخه بازیافت لاستیک نیز به همین ترتیب است و در مقایسه با فرآیند تولید خطی علاوه بر جلوگیری از دفع پسماند در محیط زیست، مسموم‌شدن خاک و مصرف محصولات پتروشیمی با ۴۴درصد صرفه‌جویی انرژی همراه است.

*چرخه بازیافت کاغذ در مقایسه با فرآیند تولید خطی علاوه بر جلوگیری از دفع پسماند در محیط زیست، قطع درختان و سرازیر شدن میلیون‌ها لیتر پساب صنعتی به طبیعت با ۲۸درصد صرفه‌جویی انرژی همراه است.

*بازیافت هر تن کاغذ از قطع ۱۷ درخت، مصرف ۱۴۵۰ لیتر نفت، ۷ هزار کیلوژول انرژی، ۲۷متر مکعب آب و اشغال دو متر مکعب زمین برای دفن زباله جلوگیری می‌کند و این به این معنی است که ۲۸ درصد صرفه‌جویی انرژی و ۵۸ درصد صرفه‌جویی در مصرف آب و آلودگی هوای کمتر است.

*روزانه نزدیک به ۸۵۰۰ تن پسماند در شهر تهران تولید می‌شود که از این میزان حدود ۶۵ درصد زباله‌ها، زباله‌های ترهستند. در نتیجه ۳۵ درصد پسماندهای تولیدی در روز پسماندهای خشک هستند.

*هر تهرانی به‌طور میانگین در سال ۳۱۰ کیلوگرم پسماند شهری تولید می‌کند، اظهار کرد: هر کیلوگرم پسماند شهری قابلیت تولید ۲۰۰ سی‌سی شیرابه دارد که  ۲۰۰ سی سی شیرابه می‌تواند ۶ متر مکعب زمین رودخانه‌ای را مسموم کند و مسمومیت ۶ متر مکعب آب منجر به مسمومیت ۲۰۰ رأس دام و ۱۰۰۰ نفر انسان می‌شود.

*آمار دقیقی از میزان تفکیک از مبدا پسماندها در تهران در دسترس نیست ولی براساس برآوردها می‌توان اعلام کرد تفکیک از مبدأ پسماندها در تهران  کمتر از ۱۰ درصد است.

دیدگاه ها بسته شده است