تقاضای صنعت چاپ برای بهره مندی از تخفیف های مالیاتی
مهر ۱۲, ۱۳۹۶
نخستین قطار کانتینری چین به ایران رسید
مهر ۱۲, ۱۳۹۶
نمایش همه

تازه‌ترین کارنامه تجارت خارجی کشور

کارنامه تجارت خارجی کشور در نیمسال اول سال‌جاری منتشر شد. بر این اساس مجموع تجارت خارجی ایران با ۶ درصد رشد به ۴۴ میلیارد و ۱۳۹ میلیون دلار رسید؛ اما واردات باز هم از صادرات پیشی گرفت.

️به گزارش خبرنگار مهر، کارنامه عملکرد تجارت خارجی کشور در نیمسال اول سال‌جاری منتشر شد. بر این اساس مجموع تجارت خارجی ایران با ۶ درصد رشد به ۴۴ میلیارد و ۱۳۹ میلیون دلار رسید و ارزش صادرات غیرنفتی ایران در شهریور ماه سال‌جاری نسبت به مرداد ماه یک و ۷۵ صدم درصد بهبود یافته و واردات کالا به ایران در سومین ماه از فصل تابستان نسبت به ماه دوم ۱/۱۲ درصد کاهش داشته است.
بر این اساس حجم تجارت خارجی ایران در سال‌جاری تا ابتدای مهر ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶ درصد بزرگ‌تر شده است. همچنین در شش ماهه اول سال‌جاری تشریفات گمرکی ۷۵ میلیون و ۸۳۰ هزار تن کالا در گمرکات کشور تماماً به صورت الکترونیکی و با کنترل کامل به روش هوشمند انجام شده که از این مقدار ۱۷ میلیون و ۱۹۵ هزار تن سهم واردات و ۵۸ میلیون و ۶۳۵ هزار تن سهم کالاهای صادراتی غیرنفتی بود.
️مجموع ارزش صادرات و واردات ایران در مدت یادشده به ۴۴ میلیارد و ۱۳۹ میلیون دلار رسید که این رقم ۶ درصد بیشتر از مدت مشابه سال ۱۳۹۵ است. مجموع تجارت خارجی ایران در شش ماهه نخست سال گذشته ۴۱ میلیارد و ۶۷۴ میلیون دلار بود.
️این گزارش می‌افزاید؛ در شش ماهه اول سال‌جاری به میزان ۲۳ میلیارد و ۵۹۵ میلیون دلار انواع کالا وارد کشور شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۵ و ۳۷ صدم درصد افزایش نشان می‌دهد. این رقم در ماه گذشته ۱۶ و ۴۹ صدم درصد بود. عمده‌ترین دلایل افزایش واردات به خودرو و قطعات منفصله خودرو، کالاهای سرمایه‌ای و برخی کالاهای اساسی مربوط می‌شود. همچنین در مدت یادشده متوسط قیمت کالاهای وارداتی کشورمان به ازای هر تن به یک هزار و ۳۷۲ دلار افزایش یافت که در مقایسه با پارسال ۶ و ۸۵ صدم درصد افزایش داشته است.
️مجموع صادرات غیرنفتی ایران در شش ماهه اول سال‌جاری به ۲۰ میلیارد و ۵۴۴ میلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به میزان ۳ و ۲۰ صدم درصد کاهش داشته است. این رقم در ماه گذشته ۴ و ۹۵ صدم درصد بود. در شهریور ماه سال‌جاری صادرات پتروشیمی و با یک روند افزایشی نسبت به شش ماهه سال گذشته یک و ۳۱ صدم درصد افزایش یافت و ۷ میلیارد دلاری شد.
با این حال تجارت خارجی ایران با کاهش صادرات سایر کالاها و میعانات گازی همراه بوده است. در بخش سایر کالاها گرچه شاهد بهبود نسبت به پنج ماهه قبل بوده‌ایم، اما ۵ و ۴۷ صدم درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشت که البته این رقم در مرداد ماه ۹ و ۳۰ صدم درصد بود. در بخش صادرات میعانات گازی هم شاهد افت ۵ و ۱۶ صدم درصدی بوده‌ایم. همچنین متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی نیز در مدت یادشده به ۳۵۰ دلار رسید که یک و ۱۶ صدم درصد افزایش داشت.
در مجموع وضعیت بهتری در بخش صادرات غیرنفتی نسبت به شش ماهه اول سال‌جاری حاکم شده به نحوی که صادرات کالاهای ایرانی به چین در شش ماهه نخست امسال نسبت به سال گذشته ۷ درصد افزایش یافته است. در بازار عراق هم عملکرد بهتری داشتیم و رشد ۵ و ۴۷ صدم درصدی ثبت شد. صادرات غیرنفتی ایران به کره جنوبی هم با افزایش ۱۲ و ۸۶ صدم درصدی همراه شد و تنها شاهد افت ۱۷ و ۱۰ صدم درصدی صادرات کشورمان به امارات متحده عربی و ۶ و ۵۲۱ صدم درصدی به هند بوده‌ایم.

️عمده‌ترین کالاهای صادراتی
اقلام عمده صادراتی کشورمان در مدت یادشده به ترتیب شامل میعانات گازی به ارزش ۳ میلیارد و ۵۲۱ میلیون دلار، پلی‌اتیلن گرید فیلم با ۷۵۰ میلیون دلار، پروپان مایع شده به ارزش ۶۸۶ میلیون دلار، سایر روغن‌های سبک و فرآورده‌ها به جز بنزین با ۶۳۸ میلیون دلار و متانول با ۵۹۳ میلیون دلار بوده است.

️اقلام عمده وارداتی
اقلام عمده وارداتی در شش ماهه سال‌جاری نیز به ترتیب شامل برنج با ۹۹۶ میلیون دلار، ذرت دامی به ارزش ۷۹۹ میلیون دلار، وسایل نقلیه موتوری با حجم سیلندر ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی سی به ارزش ۵۸۲ میلیون دلار، قطعات منفصله جهت تولید خودروی سواری با ۵۵۱ میلیون دلار و لوبیای سویا با ۴۵۶ میلیون دلار بوده است.

️عمده‌ترین خریداران کالاهای ایرانی
عمده‌ترین خریداران کالاهای ایرانی در شش ماهه سال‌جاری به ترتیب شامل چین به ارزش ۴ میلیارد و ۳۱۳ میلیون دلار، عراق با ۳ میلیارد و ۱۸۰ میلیون دلار، امارات متحده عربی با ۲ میلیارد و ۹۵۳ میلیون دلار، جمهوری کره با ۲ میلیارد و ۶۴ میلیون دلار و هند با یک میلیارد و ۳۳۷ میلیون دلار بوده است.

️کشورهای عمده صادرکننده کالا به ایران
کشورهای عمده صادرکننده کالا به ایران در مدت یادشده به ترتیب شامل کشورهای چین با ۵ میلیارد و ۶۹۶ میلیون دلار، امارات متحده عربی با ۴ میلیارد و ۸ میلیون دلار، ترکیه با یک میلیارد و ۶۷۸ میلیون دلار، جمهوری کره با یک میلیارد و ۵۱۷ میلیون دلار، هند با یک میلیارد و ۳۵۵ میلیون دلار بوده است.

دیدگاه ها بسته شده است