قیمت‌گذاری کالا معضل جدید واحدهای صنعتی و تولیدی
تیر ۱۶, ۱۳۹۷
دستورالعمل جدید«واردات درمقابل صادرات»/نحوه فروش ارزحاصل ازصادرات
تیر ۱۶, ۱۳۹۷
نمایش همه

تخلفات واردات کاغذ با ارز ۴۲۰۰ تومانی بررسی می‌شود

پس از انتشار فهرست دریافت کنندگان دلار ۴۲۰۰ تومانی، مشخص شد که در واردات کاغذ نیز تخلفاتی صورت گرفته است.

درباره چیستی این تخلفات و برنامه دولت برای مقابله با این وضعیت و اصلاح فرآیندها، با سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت‌وگو کرده‌ایم که می‌خوانید.
** برخی اخبار حاکی است در مسأله واردات کاغذ با دلار ۴۲۰۰ تومانی سوءاستفاده‌هایی رخ داده است، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این مسأله را بررسی می‌کند؟
در پی اتفاقات جدیدی که در فضای بازار واردات رخ داد، بلافاصله نامه‌ای به آقای شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت نوشتم مبنی بر اینکه با توجه به اینکه شرایط واردات کاغذ در چند ماه گذشته خوب بوده است، نوسانات اخیر بازار کاغذ، یک التهاب کاذب و غیرواقعی است و حتماً اتفاقاتی در آن افتاده است. آقای شریعتمداری هم دستور داد. جلسه‌ای که روز دوشنبه تشکیل شد، هم واردکنندگان، هم فروشندگان، سازمان حمایت، از وزارت ارشاد و اتحادیه‌های صنفی حضور داشتند، مشخص شد که کاغذ به میزان کافی در بازار وجود دارد، اما آنچه در بازار کاغذ رخ داد مشابه حوزه‌های دیگر است، به این معنی که کسان دیگری برمبنای صلاحیت کارت‌های بازرگانی که از قبل داشتند، وارداتی انجام دادند، اما هم نحوه دریافت این مقدار کاغذ وارد شده و هم نحوه توزیع آنها نامشخص است.
** منظور شما از نامشخص بودن چیست؟
معلوم نیست که اولاً وارد کرده‌اند یا خیر و اگر وارد کرده‌اند، این واردات را چگونه توزیع کردند.
** چه شرکت‌هایی و با چه میزان ارز به این کار اقدام کرده‌اند مشخص نیست؟
کارگروه مربوطه که به آن اشاره کردم، درحال بررسی این موضوع است، میزان ارز هم همان میزانی است که در فهرست بانک مرکزی اعلام شده است، اما بررسی اینکه کسانی که قرار بود کاغذ وارد کنند، اولاً آیا وارد کرده‌اند یا خیر و دیگر اینکه اگر وارد کردند، چگونه توزیع کردند، از سوی کارگروه دنبال می‌شود.
** راهکار دولت برای اصلاح این فرآیندها و تکرار نشدن این وقایع چیست؟
روز چهارشنبه یکی از بحث‌های دولت اصلاح نحوه کارت‌های بازرگانی بود. پاره‌ای از اصلاحاتی که در هیأت دولت تصویب شد باعث خواهد شد در آینده کمتر شاهد چنین اختلالاتی باشیم. بررسی مواد مربوط به کارت‌های بازرگانی با این هدف صورت گرفت تا در نهایت شاهد اصلاح روندها و فرآیندهای واردات باشیم تا اینکه بخواهیم به صورت موردی با چنین افرادی برخورد کنیم.
** شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه دفاتر برخی شرکت‌های واردکننده کاغذ نامشخص است؟
باید منتظر بمانیم تا این کارگروه نظر نهایی را بدهد.
** پیش‌تر گفته بودید در کارگروهی با حضور کمیسیون فرهنگی، وزارت ارشاد و دیگر نهادها ساز و کار تخصیص اعتبار به مؤسسه‌های ذیل جدول شماره ۱۷ تدوین خواهد شد. این کار صورت گرفت؟
مسأله جدول ۱۷ بین سازمان‌های مختلف توزیع شده که بخشی از آن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. کمیته‌ای در این مجموعه تصویب شد که بررسی کند. در این کمیته از مجموعه‌های مختلف و نهادهای ناظر همچون کمیسیون بودجه و فرهنگی مجلس هم حضور دارند. دستورالعمل پرداخت تدوین شد به گونه‌ای که بتوانیم بحث‌های نظارتی یا فرآیندی را با دقتی بیشتر انجام دهیم و پرداخت‌های امسال را نسبت به این مجموعه‌ها داشته باشیم جلسات اول درباره دستورالعمل پرداخت‌ها بود، چون بودجه‌ها نیز بودجه‌های اول سال بود و چندان سریع واصل نشده بود، اولین جلسه بر مبنای این دستورالعمل برگزار شده بود

دیدگاه ها بسته شده است