احیای بیش از ۲۰۰ واحد صنعتی و تولیدی طی سه ماه گذشته
تیر ۹, ۱۳۹۷
پرونده مشکلات واردات کاغذ همچنان روی میز دولت
تیر ۹, ۱۳۹۷
نمایش همه

تولید کاغذ مرغوب از طریق بازیافت نانوالیاف سلولز

پژوهشگران ایرانی موفق شدند از طریق نانو فناوری با نانوالیاف سلولز، نوعی کاغذ مرغوب تولید کنند.

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، استفاده از باگاس یا همان ضایعات نیشکر در صنعت کاغذسازی بسیار مؤثر است، البته ساخت کاغذ از باگاس ضعف‌هایی از جمله خواص مقاومتی کمتر نسبت به کاغذ تولید شده از چوب را دارد که با بازیافت نانوالیاف سلولز، خواص کاغذ تولید شده بهبود یافت.

کاغذ تولیدشده در این طرح علاوه بر داشتن خواص مکانیکی، فیزیکی و نوری بهتر نسبت به کاغذهای معمولی، از سرعت تولید بالایی نیز برخوردار است که

نانو الیاف سلولز با خواصی ویژه و متفاوت نسبت به سلولز از بیشترین سازگاری با ساختار کاغذ برخوردار است و می‌تواند موجب بهبود خواص آن شود.

نشاسته کاتیونی با بار یونی مخالف با سلولز و نانو الیاف سلولز می‌تواند باعث ایجاد تعادل یونی در سیستم و بهبود عملکرد نانو الیاف سلولز و در نتیجه افزایش خواص مقاومتی و برطرف کردن ضعف کاغذ ساخته شده از باگاس شود.

از این طرح یک اختراع با عنوان « ساخت نانو کاغذ با استفاده از نانو فیبر سلولز کاتیونی و خمیر کاغذ باگاس» نیز به ثبت رسیده‌است.

این تحقیقات حاصل تلاش‌های میلاد تاجیک دانش‌آموخته مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه شهید بهشتی، حسین جلالی ترشیزی عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی، حسین رسالتی عضو هیأت علمی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی ساری و یحیی همزه عضو هیأت علمی دانشگاه تهران است.

دیدگاه ها بسته شده است