شرکت تعاونی اعضاء انجمن مدیران صنایع کارتن و ورق اعلام میدارد
خرداد ۳۱, ۱۳۹۹
شرکت تعاونی نماینده انحصاری مجتمع کاغذ تبریز
خرداد ۳۱, ۱۳۹۹
نمایش همه

عرضه ارز صادراتی در نیما از ۳۰ میلیارد یورو فراتر رفت

سامانه نیما با بازگرداندن بیش از ۳۰ میلیارد یورو از ارز صادراتی به چرخه اقتصادی کشور، نقش مهمی در تامین ارز مورد نیاز واردکنندگان و برقراری تعادل در بازار ارز داشته است.

پس از التهاب بازار و نوسان‌های شدید نرخ ارز در سال‌های ۹۶ و ۹۷ که گاه به چند هزار تومان در یک روز می‌رسید، سیاست‌ها و ابزارهای متعددی توسط دولت به کارگرفته شد تا تعادل به بازار بازگردد که از مهمترین آنها سامانه نیما بود.
سامانه نیما از طریق ساماندهی عرضه و تقاضای ارز در بخش تجارت خارجی توانست آرامش را به بازار ارز بازگرداند. بر این اساس، نیما با شناسایی و ثبت نیازهای ارزی واقعی واردکنندگان، جلوی تقاضاهای کاذب و غیرواقعی را گرفت.
این سامانه از نیمه نخست سال ۹۷ پس از تعدیل سیاست‌های ارزی دولت به عنوان مرجع تعیین نرخ خرید و فروش حواله‌های ارزی تعیین شد.
جزئیات عملکرد دو ساله نیما
بررسی آمار سامانه نیما توسط ایرنا نشان می‌دهد، مجموع عرضه ارز صادراتی در این سامانه از ابتدای راه‌اندازی این سامانه در نیمه نخست ۹۷ تا ۳۰ خرداد ۹۹ در مجموع ۳۰ میلیارد و ۷۵ میلیون یورو در سامانه نیما برای فروش عرضه شده است. حجم معاملات خرید در این سامانه نیز ۲۴ میلیارد و ۹۳۱ میلیون یورو بوده است.
در سال نخست فعالیت این سامانه (مرداد تا اسفند ۹۷) در مجموع ۱۱ میلیارد و ۱۹۰ میلیون یورو ارز در نیما عرضه شد.
در سال ۹۸ حدود ۱۶ میلیارد و ۱۷۳ میلیون دلار ارز صادراتی از طریق سامانه نیما به چرخه اقتصاد بازگردانده شد.
از ابتدای فروردین تا ۳۰ خرداد ۹۹ نیز در مجموع دو میلیارد و ۷۶۰ میلیون یورو در سامانه نیما عرضه شد که یک میلیارد و ۷۴۲ میلیون یورو از آن به فروش رسید.
در فروردین ۹۹ حدود ۵۳۱ میلیون یورو در نیما عرضه شد. در اردیبهشت ۹۹ نیز یک میلیارد و ۱۸۴ میلیون یورو از طریق این سامانه وارد چرخه اقتصاد کشور شد
از اول تا ۳۰ خرداد امسال نیز ۹۹۸ میلیون یورو در سامانه نیما توسط صادرکنندگان عرضه شد.

دیدگاه ها بسته شده است