مصاحبه با آقای مهندس طهماسبی مدیر عامل شرکت تعاونی

A visit report from Caspian Paper Making Complex
April 22, 2017
مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت تعاونی 1396
June 13, 2017

مصاحبه با آقای مهندس طهماسبی مدیر عامل شرکت تعاونی

با توجه به برگزاری بیش از 20 سمینار توسط شرکت تعاونی مدیران صنایع کارتن و ورق بر آن شدیم تا مصاحبه ای کوتاه با آقای مهندس طهماسبی مدیر عامل محترم این شرکت تعاونی داشته باشیم که زیلا توجه شما را به آن جالب می کنیم

اهداف شرکت تعاونی از تشکیل سمینارها چیست ؟
همانگونه که مستحضرید تکنولوژی به خصوص در صنعت بسته بندی با سرعت بسیار زیاد از وضعیت سنتی سبقت گرفته است . البته شاید با کمی تأخیر ، دست اندر کاران این حوزه کمبود آن را حس می کنند و شرکت تعاونی انجمن مدیران صنایع کارتن و ورق آستین ها را بالا زده تا علوم و پژوهش های لازم در ارتباط با بسته بندی را با برگزاری سمینارهای مختلف آموزشی راه اندازی کند . و تاکنون در زمینه های گوناگون متعلق به بسته بندی و کاغذ سمینار های مختلفی برگزار نموده است که مورد استقبال شرکت کنندگان قرار گرفته شده است .
ظرافت خاصی که در سمینارهای شرکت تعاونی به کار رفته است به گونه ای طراحی گردیده که در فرآیند تولید بتوان عملاً از آن استفاده و تجربه نمود و هدف از این سمینار ها تحقیق و پژوهش و ارائه راهکار درباره موانع سر راه کارتن سازها می باشد چون با ارتباطی که با کارتن سازها داریم متوجه ضعف تکنولوژی بعضی از کارتن سازها می باشیم که شکایت از این دارند که چرا تولید کارتن آنها به پای رقابت با سایر کارتن ها نمی رسد .

البته مستحضرید که صنعت بسته بندی به عنوان یک موضوع میان رشته ای در مجموعه علوم دانشگاهی قرار گرفته و از نظر کاربردی هم نقش میان رشته ای در توزیع ، فروش و ذخیره سازی نقش آفرینی می کند . همچنین بسته بندی نقش مهمی در زنجیره تأمین کالا از ابتدای تولید تا زمانیکه به دست مصرف کننده برسد ایفاء می کند چرا که این بسته بندی باید علاوه بر حفظ کالا ، خود نیز صحیح و سالم بدست مصرف کننده برسد و باعث انگیزه خرید در مصرف کننده شود . بنابراین شرکت تعاونی در نظر دارد با تشکیل سمینارهای مختلف موضوعات متنوع بسته بندی و تولید مواد اولیه در زمینه این صنعت ، از زوایای مختلف مورد بررسی قرار دهد .

به نظر شما ماشین آلات مدرن بدون نیروی انسانی متخصص و بروز شده مشکلات صنعت ما را می تواند بر طرف نماید ؟
البته کارتن سازی یک رشته و یک صنعت بینا بینی است . رشته و توسعه صنعت کارتن سازی بستگی به مبادلات کالا دارد . بنابراین رکودی که در کل دنیا رخ می دهد باعث می شود که صنعت کارتن را دچار چالش نماید چون این صنعت نیاز مبرم به تولید و تبادلات دارد .بحث نیروی انسانی خلاق ، پویا که اهل مطالعه باشند در این صنعت خیلی مهم است . نیروی انسانی در صنعت کارتن سازی با وجود افراد تحصیلکرده در آن اما هنوز اکثریت با افرادی می باشند که خیلی تحصیلکرده نمی باشند .بنابراین ما با یک چالش عظیم بنام نیروی انسانی با تجربه بالا و علم نه چندان به روز شده داریم و با این وصف اگر تجهیزات روز دنیا را داشته باشیم و نیروی انسانی ماهر نداشته باشیم در صنعت کارتن نمی توانیم با کشورهای خارجی رقابت ورزیم چراکه سلیقه های مصرف کنندگان نسبت به سفرهای خارجی که میروند یا در ماهواره مشاهده میکنند روز به روز عوض میشود و ما باید بتوانیم خود را با خواسته های آنها وفق دهیم .

تجهیزات ، ماشین آلات بحث مهم دیگراین حوزه است و بعد بحث مدیریت در این حوزه از اهمیت ویژه ای بر خوردار است . در کشور ما تولید ماشین آلات بسته بندی در ابتدای راه است و ماشین آلاتی که از اروپا و آسیا وارد کشور میشود برای استفاده ایرانی آنها را تولید نکرده اند و فقط برای کشور های اروپایی با مقتضیات آن کشورها ماشین آلات را می سازند . بنابراین با الگوهای بومی نمی توانیم بر این سیستمها مدیریت نماییم و باید حتماً مدیریت فنی را از آنها فرا بگیریم و اینجاست که بحث آموزش مطرح می گردد .

شما چگونه می خواهید خلا های موجود در بخش اموزش را پر نمایید؟
همانگونه که مستحضرید فضای دانشگاه با صنعت خیلی متفاوت است بنابراین شرکت تعاونی در صدد می باشد که بین دانشگاه و صنعت ارتباط برقرار کند .مبحث دیگری که جای دارد در اینجا بدان اشاره نمود ریشه یابی این مهم که چرا کارخانجات از عرصه صنعت خارج میشوند. فاکتورهای مختلفی می تواند در این مشکل دخیل باشند و اگر بخواهیم مسبب آنرا استخراج کنیم باید به عوامل مختلفی اشاره نماییم که در اینجا بطور اختصار به چند عامل ورشکستگی کارخانجات اشاره می نمایم :
در کشور ما کارخانجات ، سالیان سال در اختیار یک شخص اداره میشود در صورتیکه در کشورهای خارجی اکثر کارخانجات وقتی در شرایط بهتری قرار میگیرند ، آنرا میفروشند و درصدد خرید کارخانه دیگری میشوند و این یعنی تبدیل علم به ثروت بنابراین اگر به مسائل با دید باز ننگریم با واژه ای بنام اتلاف و ضایعات مواجه خواهیم شد .با بررسی مطالب مذکور به عقیده اینجانب کارخانه داران باید قدر نیروی های انسانی خود را که سالیان سال بصورت تجربی مشغول خدمت میباشند را بدانند و فقط جهت آموزش علمی آنها سرمایه گذاری نمایند و این سرمایه گذاری هزینه محسوب نمیشود ، اندوخته شرکت خواهد شد .
شرکت تعاونی با مذاکراتی که با دانشگاهیان کشور داشته درصدد آن میباشد که علوم و فنون نوین پیشرفته را به صورت محسوس و نامحسوس وارد صنعت داخلی نماید و در این راستا علاوه بر تشکیل سمینارهای مختلف ، کمیته ای با اساتید دانشگاهی در حال تشکیل می باشد که وظیفه این کمیته بررسی مشکلات فنی و ارائه راهکار آن خواهد بود و همزمان آموزش علمی پرسنل با تجربه این صنعت می تواند باشد تا با مساعدت شما بتوانیم در پیشرفت صنعت بسته بندی اقدامات لازم را صورت دهیم .
در پایان اعلام می دارد که متخصصین دانشگاهی کاملاً بی طرف بوده و در حفظ اسرار کارخانجات متعهد خواهند بود .
در پایان ضمن تشکر از اینکه وقت خود را در اختیار ما قرار دادید امیدوار هستیم در امر اموزش مشابه دیگر امور تعاونی موفق باشید

Comments are closed.