رییس فراکسیون اصناف مجلس با اشاره به اهمیت چاپ و بستهبندی در اشتغالزایی کشور گفت: ارتقای این صنعت میتواند در توسعه صادرات کالاها و محصولات تولید ایران مؤثر باشد.
به گزارش سرویس بازار ایسنا، بنابر اعلام ستاد خبری نمایشگاه چاپ، بستهبندی و فرآوری، شهباز حسنپور بیگلری در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه که با حضور تعدادی از نمایندگان مجلس، مدیران شهرداری تهران و جمعی از فعالان تخصصی صنعت چاپ و بستهبندی برگزار شد، با بیان اینکه صنعت چاپ جزو سه صنعت اول دنیا از نظر اشتغال و گردش مالی محسوب میشود، گفت: در ایران نیز باید به این صنعت توجه بیشتری شود و به آن به عنوان صنعت راهبردی نگاه کنیم.
رییس فراکسیون اصناف مجلس شورای اسلامی با اشاره به ظرفیتهای بزرگ ایران در تولید محصولات و کالاهای با کیفیت که خواهان زیادی در دیگر کشورهای دارد، افزود: محصولاتی همچون پسته، زعفران، خرما، گردو، کشمش و … که در ایران و دنیا از محصولات مشهور و مطرح هستند، از بستهبندی مناسبی برخوردار نیستند که با ارتقای صنعت چاپ و بستهبندی در کشور میتوانیم برای این کالاها ارزش افزوده بالایی ایجاد کنیم.
تبادل دانش و تکنولوژی چاپ و بستهبندی
سمیع الله حسینی مکارم، معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران نیز با اشاره به اهمیت برگزاری نمایشگاه در اقتصاد کشور، گفت: برپایی نمایشگاه فواید بسیای در عرصه اقتصادی دارند که تاثیر آن بر اقتصاد ملی و شهری بیشتر است، در این میان یکی از آثار مثبت تشکیل نمایشگاهها بر اقتصاد ملی است که موجب میشود موضوع اشتغال و کار برای جوانان و تحصیلکردههای کشور تسهیل شود.
وی با اشاره به دیگر آثار برگزاری نمایشگاههای بینالمللی در کشور، یادآور شد: بهبود تراز پرداخت و توسعه صادرات را میتوان از دیگر تاثیرات نمایشگاهها بر اقتصاد کشور دانست، به خصوص در کشوری مانند ایران که سالهای زیادی است که اقتصاد و صادرات ما بر مبنای صادرات نفت است و برگزاری نمایشگاههای تخصصی و بینالمللی در موضوعات غیرنفتی تا حد زیادی میتواند در بهبود تراز صادرات غیرنفتی موثر باشد.
حسینی مکارم ادامه داد: تبادل دانش، آگاهی و انتقال تکنولوژی در عرصههای بینالملل از جمله عوامل مهم و اثرگذار برگزاری نمایشگاهها است و برپایی نمایشگاه چاپ، بستهبندی و فرآوری
میتواند آثار گرانقدری بر اقتصاد کشور به همراه داشته باشد، زیرا به طور خاص توسعه چاپ و بستهبندی میتواند در عرصههای بازرگانی، اقتصادی، فرهنگی و تبلیغاتی کشور نقش ویژهای داشته باشد.
وی با بیان اینکه صنعت بستهبندی نقش ویژهای در توسعه صادرات کشور دارد، گفت: صنعت چاپ و بستهبندی در همه عرصهها شامل اقتصادی، فرهنگی و توسعه امور اجتماعی نقش ویژهای دارد اما نکتهای که در اقتصاد ما موثر است، این است که در صادرات غیرنفتی محصولات باکیفیت و منحصربهفردی داریم که میتوانند ارزش افزوده به همراه داشته باشند اما به دلیل پایین بودن کیفیت بستهبندی در کشور از این ویژگی محروم هستیم.
معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران تاکید کرد: محصولاتی مانند خرما، زعفران و انجیر از جمله محصولات مرغوب ایرانی هستند که از بستهبندی مناسبی برخوردار نیستند و ارزش افزودهای که میتوانند برای صنعت ما به همراه داشته باشند بالا است و امیدواریم یکی از دستاوردهای این نمایشگاه انتقال تکنولوژی بستهبندی و توسعه اقتصادی در عرصههای مختلف باشد.
توسعه صنعت چاپ فرصتی برای افزایش صادرات تولیدات ایرانی
همچنین حامد ایرانی، مدیرعامل شرکت برساز رویداد پارس، در سخنانی با اشاره به مشارکت اتحادیهها و تشکلهای صنعت چاپ، گفت: این نمایشگاه فرصتی برای فعالان صنفی به شمار میآید تا در یک فضای رقابتی فعالیت کنند و امیدواریم این فضا به توسعه صادرات ایران، افزایش ارزآوری و رونق سرمایهگذاری در حوزههای چاپ منجر شود.
وی با اشاره به اهداف برگزاری این نمایشگاه، گفت: این نمایشگاه با مشارکت شرکتها و مجموعههای بزرگ بینالمللی و با هدف تبدیل ایران به مرکز بزرگ معرفی و آشنایی با جدیدترین تکنولوژیها و دستاوردهای صنعت چاپ و بستهبندی در منطقه برپا میشود.
ایرانی تاکید کرد: بیش از ۱۵۰ شرکت داخلی و خارجی فعال در حوزه چاپ و بستهبندی و صنایع وابسته در فضایی به وسعت ۱۵ هزار مترمربع جدیدترین دستاوردها و فناوریهای صنعت چاپ را در حوزههای خدمات پیش از چاپ، خدمات پس از چاپ، ماشینآلات، ابزار و تجهیزات جانبی چاپ، چاپ دیجیتال، تبدیل و بستهبندی کاغذ و مواد اولیه در این نمایشگاه ارائه میکنند.
سبین گلدرمان مدیر دروپا ۲۰۲۰ نیز اظهار داشت: فضای برگزاری این نمایشگاه حرفهای و تخصصی است و مطابق با توقعات و اقتضائاتی است که شرکتکنندگان و دستاندرکاران حاضر از این نمایشگاه انتظار دارند و این فضا زمینه مناسبی برای ایجاد ارتباطات حرفهای میان دستاندرکاران تخصصی چاپ و بستهبندی است.
وی در بخش دیگر صحبتهای خود با بیان اینکه نمایشگاه دروپا بیش از ۶۵ سال سابقه برگزاری در کشور آلمان دارد، عنوان کرد: بازار ایران فرصت و پتانسیل بسیار خوبی در حوزه چاپ و بستهبندی دارد که از اهمیت ویژهای برای ما برخوردار بوده و حضور در این نمایشگاه فرصتی برای شناسایی این ظرفیتها است.
گلدرمان همچنین آماری از نمایشگاه دروپا در سال گذشته ارائه کرد و گفت: در سال گذشته ۱۸۰۰ نماینده از ۵۴ کشور دنیا در فضایی به وسعت ۱۶ هزار مترمربع در نمایشگاه دروپا حضور داشتند که از میان آنها یک هزار و ۳۰۰ نفر از میهمانان و بازدیدکنندگان ما از کشور ایران بودند و اکنون در اینجا برای حضور پررنگ ایرانیان در دروپا ۲۰۲۰ دعوت میکنم.
مدیر نمایشگاه دروپا ۲۰۲۰ در انتها با اشاره به ظرفیتهای موجود در ایران در حوزه چاپ و بستهبندی نیز اظهار کرد: ما در نمایشگاه دروپا به دنبال بازارهای نوظهور در خاورمیانه هستیم؛ ایران بازاری است که پتانسیل خوبی در صنعت چاپ و بستهبندی دارد و امیدواریم در سایه برگزاری چنین نمایشگاههایی، همکاریهای بینالمللی بین کشورها در این حوزه افزایش پیدا کند.
فضای نمایشگاهی تخصصی یک اولویت
در بخش دیگری از این مراسم، یابلونوفسکی، مدیرعامل نمایشگاه اتحادیه جهانی فناوری و بستهبندی نمایشگاه دوسلدورف (اینترپک) در سخنانی عنوان کرد: نمایشگاه اینترپک یکی از بزرگترین نمایشگاههای حوزه بستهبندی به شمار میآید که بیش از دو هزار و ۸۰۰ نماینده و فعال این حوزه از کشورهای مختلف در فضای به وسعت ۱۰۰ هزار مترمربع از جدیدترین دستاوردها و فناوریهای حوزه بستهبندی بازدید میکنند.
وی ادامه داد: نمایشگاه دروپا و اینترپک به دنبال برگزاری نمایشگاههای تخصصی و حرفهای در حوزه چاپ و بستهبندی هستند و در نمایشگاههای جهانی مشارکت دارند، ما از هشت ماه پیش تصمیم گرفتیم نمایشگاهی تخصصی در حوزه چاپ و بستهبندی کشور برگزار کنیم و خوشحال هستیم که این امر امروز محقق شده است.
یابلونوفسکی با بیان اینکه در برگزاری نمایشگاههای بینالمللی دو نکته اهمیت ویژهای دارد، گفت: همکار قابل اعتماد و فضای نمایشگاهی تخصصی از نکات مهم برپایی یک نمایشگاه موفق است که خوشبختانه هر دو مورد در ایران مهیا بود و خوشحال هستیم که میتوانیم در تلاشی همهجانبه کیفیت نمایشگاه را ارتقا دهیم و در آیندهای نه چندان دور این نمایشگاه بتواند در ایران و منطقه پیشرو باشد.
نمایشگاه چاپ، بستهبندی و فرآوری تا یکشنبه ۲۳ مهرماه از ساعت ۱۰ تا ۱۸ در شهر آفتاب برپا است.