رئیس مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی واحد استان قم بیان کرد: مزیتهای جدید صنعت چاپ و بسته بندی مغفول واقع شده است.
شبنم سادات فاطمی امروز سه شنبه در آیین اختتامیه رویداد چاره جو که در تالار مرکزی قم برگزار شد، گفت: در ابتدای ورود به عرصه ایده پردازی ۵ مزیت استان قم بررسی شد و از میان صنعت چاپ و نشر، دام و طیور، گردشگری، صنعت کفش و سوهان و حلوا، اولین مزیت را برگزیدیم.
وی افزود: یکی از بخشهایی که باید به آن پرداخته شود، صنعت نشر و چاپ و بسته بندی است؛ وقتی وارد میدان شدیم، دریافتیم که این دو حوزه چقدر از هم جدا هستند. پیشتر تصور میشد که توان ناشران قم در حوزه کتاب است ولی بخش بسته بندی ارزش افزوده بسیاری در توسعه صادرات استان دارد.
رئیس مرکز جامع علمی کاربردی جهاددانشگاهی استان قم بیان کرد: پتانسیل عظیمی در این بخش وجود دارد که باور آن برای بسیاری مشکل است؛ به همین دلیل تصمیم گرفتیم موضوع رویداد چاره جو را با سیاست مرکز آینده علمی کاربردی قم دنبال کنیم.
وی افزود: این رویداد، اولین رویداد کشوری برای جذب ایدهها بوده است فضای این عرصه، فضای رویدادی و کسب و کار و استارتاپی است، در سطح کشور اولین مرکزی بودیم که به این صنعت پرداختیم و تصمیم گرفتیم در کنار صنعت قرار گیریم در حالی که بسیاری از دانشگاههای فنی و تخصصی کشور، می توانستند در این عرصه فعالیت کنند ولی متاسفانه کار جدی در این بخش وجود ندارد.
وی با اعلام هشدار جدی نسبت به کمبود فرایندهای تخصصی در این زمینه گفت: در این زمینه خوشبختانه رئیس اتحادیه چاپخانه داران و خرمی رئیس اتحادیه ناشران و موسسه مشاوره و آموزش کسب و کار آبان در کنار این پروژه قرار گرفتند و پیش نشست هایی نیز در این زمینه برگزار شد.
فاطمی اظهارکرد: ادارات دولتی وظیفه گره گشایی از صنعت را دارند کل سیاستها هم در این حوزه چیده می شود ولی در عمل هیچ دغدغه ای برای رفع معضلات ندارند. البته باید گفت که دغدغه ها به حدی است که نمی توانند به شکل رسمی به این حوزه بپردازند.
وی خطاب به ایده پردازان گفت: ظرفیت ها و پتانسیل ها بسیار است و اگر با ایده وارد شوید در همین وضعیت رکود و اشتغال می توانید از نظر مالی تجربیات موفقی را تجربه کنید.
کارآفرین چاپ و بسته بندی:
کارآفرینان موفق، نگاهی جدید و مشتری مدار دارند
کارآفرین چاپ و بسته بندی بر لزوم نگاه جدی به دغدغهها و نیازهای بازار را در کارآفرینی صنایع مختلف تاکید کرد.
ناصر فاتح امروز ۲۵ آذرماه در رویداد چاره جو در صنعت چاپ، نشر و بسته بندی در تالار مرکزی شهر قم گفت: برای موفق شدن باید متفاوت بود، قطعا اگر همه با یک رویکرد حرکت کنند، تنها به یک بازار سنتی خواهند رسید.
وی افزود: انجام ساده یک تحقیق کلاسی برای یکی از اعضای خانواده و موفقیت آن باعث شد که ایده انجام تحقیقات را بپرورانم و همین رویکرد باعث موفقیت جالبی برای من شد.
کارآفرین عرصه چاپ و نشر بیان کرد: پس آن دوران، وارد کار چاپ و تراکت و… شدم؛ این کار را نیز با ساده ترین مسیر انجام دادم و فضای مجازی نیز به این شکل رونق نداشت.
وی گفت: پس از چاپ افست در روزنامه نیز مشغول شدم و کار طراحی و چاپ را نیز دنبال کردم، در ادامه چاپ های دیگر را نیز دنبال کردم و آنها را فراگرفتم زیرا حس می کردم که مشتری به آنها نیاز دارد.
فاتح تصریح کرد: پس از این دوره یک شرکت تبلیغاتی تاسیس کردم ولی در ادامه به این فکر افتادم که باید یک کار جدید انجام دهم، در همان زمان فروش چاپ اینترنتی را دنبال کردم ولی این شکل فروش هنوز نهادینه نشده بود و هزینه های بسیاری نیز وجودداشت.
وی افزود: سال ۹۶ یک وب سایت طراحی کردیم و در سال ۹۷ با شتاب دهنده و فضای استارتاپی آشنا شدیم، پس از نیازسنجی بازار باید فضا را تغییر می دادیم و به همین جهت یک سری نیازهای اولیه وجود داشت؛ صنعت چاپ بسیار وسیع است و بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان گردش سالیانه مالی دارد.
کارآفرین عرصه چاپ و نشر بیان کرد: صنعت چاپ دارای شاخه های مختلفی در فضای استارتاپی است؛ صنعت چاپ در بسیاری از کشورها به عنوان صنعت مادر شناخته میشود ولی سوال اینجا است که چرا این نگاه در صنعت چاپ ایران وجود ندارد.
وی گفت: صنعت چاپ در ایران سال به سال تضعیف می شود و بسیاری از چاپخانه ادغام شده اند؛ ایران درسالهای پیش در خاورمیانه جزو بهترین و قوی ترین کشورها بود ولی امروز هم باید توجه داشت که اگر با موج جدید حرکت نکنیم مجبور به فنا هستیم.
فاتح تصریح کرد: امروز مراکز و سایت های فروش موج جدیدی را ایجاد کرده اند و اگر با این موج حرکت نکنیم قطعا شکست خواهیم خورد؛ ایده ها باید نیاز سنجی شوند و پس از تحقیقات وسیع باید خروجی خوبی را پیش روی خود قرار دهیم.
وی افزود: باید از متشریان به شکل مداوم نظر سنجی کنیم که چه چیزهایی از کار ما می دانند و چه چیزهایی را نمی دانند؛ به همین دلیل بازاریابی نباید از مشتریان خود غافل شود، به همین دلیل بود که استارتاپ جدیدی را با عنوان «مقوا» راه اندازی کردیم و فاصله بین چاپخانه و مشتریان را با پاسخگویی همه جانبه مشتریان پر کردیم.
کارآفرین عرصه چاپ و نشر بیان کرد: باید از استارتاپی حمایت کرد که نگاه جدید و مشتری مدار و نیاز مدار دارند زیرا هر نگاه جدیدی بدون در نظر گرفتن نیاز مخاطب موفق نخواهد شد.