معاون امور بین الملل اتاق تعاون ایران گفت: نبود نگاه برونگرا و شرکت های بازرگانی در بخش تعاونی موجب شده تعاونی ها سهمی از تجارت خارجی نداشته و صادرات آنها توسط بخش های دیگر انجام شود
«محمدعلی ضیغمی» امروز جمعه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا اظهارداشت: فعالیت تجارت خارجی بخش تعاون توسط سایر بخش ها انجام می شود؛ در حالی که تعاونی ها یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان و توزیع کنندگان و انبارداران هستند.
وی افزود: تعاونی دارای مزیت های بسیاری در مراحل مختلف تولید و توزیع هستند تا جایی که ۲۵ درصد محصولات لبنی، تخم مرغ، مرغ و گوشت توسط تعاونگران تولید می شود اما هیچ گاه تولیدات تعاونگران توسط همین بخش صادر نشده است.
معاون امور بین الملل اتاق تعاون ایران با اشاره به ظرفیت تعاونی ها در زمینه توزیع نیز گفت: اتحادیه تعاونی های توزیعی با ۶ هزار فروشگاه و هفت میلیون خانوار عضو، بزرگ ترین فرصت برای توزیع کالا در تحریم و سایر شرایط اقتصادی است که باید از این فرصت به شکل مناسبی استفاده شود.
ضیغمی تصریح کرد: اگر در بخش تعاون بتوان ارتباط منطقی بین تولید و توزیع برقرار کرد بدون شک در کشور می توانیم صاحب توزیع نظام مند باشیم.
وی ادامه داد: برای ورود بخش تعاون به عرصه تجارت خارجی اقدامات آموزشی و تبادل هیات تجاری را آغاز کرده ایم تا بتوانیم از ظرفیت تعاونی ها در تجارت بهره مند شده و امکان صادرات محصولات تعاونی ها به واسطه تعاونگران را مهیا کنیم.
چندی پیش نیز «صمد مرعشی» معاون پارلمانی اتاق تعاون ایران، در یک نشست مشترک با اعضای اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: بخش تعاون همواره مورد بی مهری قرار دارد اما تعاونگران هیچ گاه دست از تلاش نکشیده اند و تلاش دارند تابرای رشد و اعتلای اقتصاد کشور گام های بلندی بردارند.
«ارسلان قاسمی» رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران، نیز در آن نشست اعلام کرد تا پیش از این، ۴۰ هزار تعاونی فعال در کشور داشتیم و در حال حاضر فقط ۲۵ هزار تعاونی فعال در حال تولیدند.
وی افزود: بیشتر فعالان بخش تعاون، تولیدکنندگانی اند که کمتر به بازار داخلی و خارجی توجه داشته اند.