ابهام در ارزش‌گذاری کالای صادراتی ۱۰۰ درصد داخلی
خرداد ۵, ۱۳۹۷
اعتبارات برای حمایت از تولید هزینه نشد
خرداد ۵, ۱۳۹۷
نمایش همه

اخذ مالیات بر ارزش افزوده ۴۷درصدی از صنعت چاپ!!!

مالیات بر ارزرش افزوده یکی از دست اندازهای بزرگ این روزهای چاپخانه داران است،

ده ها واحد چاپی به علت عدم شناخت و محاسبه دقیق این نوع از مالیات به تاریکخانه ورشکستگی و تعطیلی پیوسته اند و متاسفانه این باشگاه سیاه اکنون در حال چند ده هایی و چند صدتایی شدن است.

آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، با نگاهی دقیق و موشکافانه به جایگاه و اهمیت صنعت چاپ و متعاقبا صنعت بسته بندی به این مهم خواهید رسید که شریان اصلی توسعه صادرات غیر نفتی دو صنعت چاپ و بسته بندی است و حمایت از این صنایع یعنی توسعه و ثبات صادرات غیر نفتی ایران.

اعتراض های بسیاری به نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده در صنعت چاپ و بسته بندی شده در همین راستا رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران خراسانی رضوی با انتقاد از اجرایی‌نشدن درست قوانین گفت: طبق قانون باید مالیات بر ارزش افزوده ۹درصد باشد، اما در صنعت چاپ چون از چندین مرحله این مالیات اخذ می‌شود،‌ ۴۷درصد است.

اهالی و دست اندر کاران این صنعت معتقدند که در چهارچوب قانونی که مصوب مجلس شورای اسلامی است کارها اجرایی شود. قانون مصوب مجلس در زمینه مالیات بر ارزش افزوده این است که در فروشگاه‌ها از مصرف‌کننده نهایی مالیات بر ارزش افزوده اخذ شود، آن هم ۹ درصد، اما روندی که اکنون اجرایی می‌شود این است که ۴۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده اخذ می‌شود، نه ۹ درصد چرا که این ۹ درصدها در چندین مرحله از چندین واسطه در صنعت چاپ گرفته می‌شود.

در صنعت چاپ در طول چند سال اخیر ریالی به اجرت چاپ افزوده نشده است. این درحالی است که این صنعت با مشکل وضع مالیات بر ارزش افزوده‌های سنگین روبرو است. قانون مالیات بر ارزش افزوده اذعان می کند که هر سه ماه یک بار صنایع باید با دارایی در زمینه پرداخت مالیات خود تسویه حساب کنند. این درحالی است که در حوزه چاپ ما با ناشران و مطبوعات طرف حساب هستند که آنها با چاپخانه داران هر شش ماه یا یک سال یک بار تسویه حساب می‌کنند چاپخانه داران چگونه می‌توانند سه ماهه با سازمان مالیاتی تسویه کنند؟

پرسش اهالی این صنعت این است که آیا فرقی بین طلافروشان و رستوران‌داران که مالیات ارزش افزوده به‌لحظه از مصرف‌کننده می‌گیرند و بعد این پول را ذخیره می‌کنند و هر سه ماه یک بار پرداخت می‌کنند با چاپخانه دارانی که هنوز نگرفته و اما باید پرداخت کنند نیست؟ بسیاری صنایع محصولات خود را دپو می‌کنند و بعد که می‌فروشند صورت حساب را پرداخت می‌کنند اما صنعت چاپ در این زمینه مظلوم واقع شده است.

از سوی دیگر چاپخانه داران معتقدند که شاهد سلیقه‌ای عمل کردن در خصوص وضع مالیات هستند در حالیکه دولت وعده داده بود که از محل یارانه‌ها ۳۰ درصد به بخش تولید خواهد داد و در مقابل آب، برق و گاز سه برابر شد!

دولت هزینه سه برابر تولید را ۱۲۸ درصد کرده است. ۳۳ درصد بیمه، ۳۳ درصد بهره بانک، ۱۷ درصد حقوق و عیدی و پاداش و مزایا، و پرسش بزرگ اینجا است که با این اوضاع چگونه یک واحدد چاپی می‌تواند به فعالیت ادامه دهد؟

امسال در خبرها آمده بود که اتحادیه تولید کنندگان پوشاک در پی کاهش مالیات بر ارزش افزوده به سه درصد است و توافقاتی نیز بین سازمان مالیاتی و این اتحادیه در حال شکل گیری است حال باید دید که چه زمانی نوبت به چاپخانه داران برای مذاکرات اینگونه خواهد رسید.

پیشتر سعید باستانی سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی گفته بود که به دلیل پیوستگی و همبستگی صنعت چاپ با حوزه کتاب و نشر، معتقد هستم که فعالان این حوزه نیز باید از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف باشند و کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با این رویکرد از حوزه چاپ حمایت می‌کند و در جلسات و نشست‌هایی که با دست‌اندرکاران و فعالان این حوزه داریم،‌ تلاش می‌کنیم اقدامات لازم در این زمینه را دنبال کنیم.

دیدگاه ها بسته شده است