انتقادها از طرح تولید کاغذ با استفاده از کاه در کشور/ ۱۵ سال دیگر دام ها کاه هم برای خوردن ندارند

وزیر اقتصاد از شرکت چوب‌وکاغذ مازندران بازدید کرد
بهمن ۲۵, ۱۳۹۹
طرح تولید انواع کاغذ و مقوا در بیرجند ۸۰ درصد پیشرفت دارد
بهمن ۲۵, ۱۳۹۹
نمایش همه

انتقادها از طرح تولید کاغذ با استفاده از کاه در کشور/ ۱۵ سال دیگر دام ها کاه هم برای خوردن ندارند

معاون فنی اسبق سازمان دامپروری کشور با انتقاد از برنامه های استفاده از کاه برای تولید کاغذ به جای خوراک دام گفت: در آینده میان و دراز مدت تهیه و تأمین کاه برای دامپرور و دامدار از چالش‌های اساسی خواهد بود.

محمد راسخ افشار، معاون فنی اسبق سازمان دامپروری کشور در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری  تسنیم اظهار داشت : با توجه به آمارها چند دهه گذشته میزان متوسط بارندگی در ایران ۲۴۰ تا ۲۵۰ میلی متر در سال  است؛ اغلب بارندگی ها در فصول پاییز و زمستان رخ می دهد و در نتیجه در فصل های بهار و تابستان که موسم کشت ، کشاورزی و آبیاری است با عامل محدود کننده آب در سطح کشور مواجه هستیم.
وی افزود: حتی در اقلیم هیرکانی که میزان بارندگی آن تا ۲۰۰۰ میلی‌متر در شهری مثل آستارا می‌رسد، کشت تابستانه نیاز به آبیاری دارد و در دوره های مختلف آب بعنوان یکی از عوامل محدودکننده بخش کشاورزی در ایران مطرح است.
راسخ افشار در خصوص میانگین بارندگی در دنیا گفت: در قاره اروپا میانگین بارندگی ۷۳۴ میلی‌متر یعنی ۳ برابر ایران است و قاره های آسیا ۷۲۶ میلی‌متر، آفریقا ۶۸۶، آمریکا ۱۱۵۹ و اقیانوسیه  ۷۳۴ میلی متر در سال بارندگی دارند.
وی با اشاره به اینکه میزان بارندگی برخی کشورهای همسایه ایران هم کمابیش مانند ایران است گفت: عراق۲۱۶، افغانستان۳۲۷، ترکمنستان ۱۶۱،سوریه۲۵۲ ، ازبکستان ۲۰۶، عمان ۱۲۵و کویت ۱۲۱ میلیمتر در سال بارندگی دارند. کشورهایی که تقریبا  دو برابر بارندگی دارند عبارتند از پاکستان ۴۶۹، جمهوری آذربایجان ۴۴۷، ارمنستان ۵۶۲، ترکیه ۵۹۳ و تاجیکستان ۶۹۱ میلی متر در سال است.
این محقق بخش کشاورزی ادامه داد: در شرایط کنونی بیش از ۵۰۰ منطقه و شهر در ایران مشکلات حاد کمبود یا فقر آبی دارند و حدود یک سوم مساحت کشور در بیشتر اوقات مشکلات آبی متوسط تا شدید دارند و در حدود ۳۵ میلیون نفر در ایران با تنش آبی مواجه هستند.
وی عامل بعدی محدودکننده توسعه دامپروری در کشور را بیابان زایی نام برد و افزود: بیابان یک پدیده جغرافیایی تاریخی است و از  ۱۶۰ میلیون هکتار مساحت کشور ۱۰۰میلیون آن در حدود ۶۰ درصد مساحت کل کشور،  در اقلیم‌های بیابانی و نیمه بیابانی قرار دارند.

دیدگاه ها بسته شده است